fredag 16 januari 2009

Liza Marklund i hetluften...

Har dom senaste dagarna följt debatten om huruvida Liza Marklunds böcker
har blivit säljsucce på grund av att hon hävdat att det var en sann historia som
berättades. Jag har själv läst alla böckerna, och tyckt att dom var bra, och ofta
kommit till tanken att "usch, det här har faktiskt hänt" ... och det tror jag tror jag gjort att så många har läst dom, det är jag helt övertygad om.
Det hade varit mer "ärligt" att skriva att den "baserats delvis" på en sann historia, men att
få det att verka som i stort sett sanning, så tycker jag hon utnyttjat det fakto för att göra
det mer intressant, och inkomstbringande...
Sen om det egentligen har någon större betydelse om den nu var sann eller inte, för oss läsare, kan väl diskuteras, men ser i aftonbladet att den utländske mannen o sonen som blev lämnad i Sverige fått lida mer att vad dom kanske egentligen borde ha behövt gjort. Mannen hade visserligen misshandlat "Mia" och fått fängelse för det, men att "spä på" en historia som påstås är sann, det är väl ändå att gå över gränsen. Missade tyvärr DEBATT med Janne Josefsson igår, men ska försöka se en repris av programmet.
Liza Marklund har i alla fall "sjunkit" i mina och många andras ögon, och det är väl bra att "sanningen" kom fram tillslut !!