måndag 26 januari 2009

Lokaltrafiken ... är det undra på man inte orkar vara miljövänlig





... nu ska jag inte tala för lokaltrafiken i största allmänhet, men i vår lilla kommun i Dalarna så är det inte trevligt och praktiskt att åka lokaltrafik, har man fått erfara. Dels passar det nästan inte alls för nån att åka lokaltrafik till jobbet, utan att man får göra upp om undantag i arbetstider, då bussarna mest är anpassad efter skoltider. Jag vet att chaufförer ofta har ett "tajt" schema att hålla sig till, men dom måste väl förstå att dom måste hålla tiderna så gott det går. Jag har efter att ha missat bussen två gånger märkt att den passerar "min" hållplats 10 min. INNAN utsatt tid ofta, för att dom inte skall behöva stressa för att hinna med rätt ankomst tid. När detta hänt andra gången för mig, skriver jag till kundtjänst, hon skall kolla om upp detta stämde, och hon återkommer med att"tyvärr hade inte chauffören färddatorn på" vid den aktuella "vändan" ... blev jag förvånad ? nää..




Nu fick jag lösa med att ringa efter skjuts, för att ta mig till jobbet då bilen stod på verkstaden...och Dalatrafik är ändå "justa" och skickar per post ett presentkort på 100:-. Kruxet är att det går bara att använda som delbetalning av kort på bussen...jag måste alltså lösa ett "kort" för att kunna använda det, det går inte att lösa in i pengar.




Nåja, tänker jag, dottern som får lösa busskort för att ta sig till skolan och kan använda det istället, så det funkar ändå på det viset. När det var dags för henne att fylla på ett månadskort, lämnar hon fram presentkort med övriga pengar och ber att få fylla på sitt kort. Då börjar chauffören gapa högt, "det här kan du inte använda till betalning", det är ogiltigt !! (trots det står att det gäller som delbetalning för kort, och i ett år...) "försöker du bluffa" ?? När man är 15 så har man skinn på näsan ibland, men när man står i en full buss och blir utskälld av chauffören, så är man inte så kaxig...hon pekar dock på texten men mannen bara skakar på huvudet. Dottern springer i kiosken för att försöka ta ut pengar på kortet, men dom har inte den servicen...hon springer tillbaka till bussen som står och väntar och frågar "hur skall jag göra nu då?" "...du får väl lösa en biljett som alla andra".


Med gråten i halsen o i ögonvrån, inser han kanske att han "gått på lite hårt" och säger..äh åk med då...fattades bara att det kommit en kontrollant som hon skulle stått till svars för...




Jag skriver ånyo i mitten på förra veckan om händelsen, och säger att jag tänker skicka tillbaka presentkortet som "inte gäller" enligt chauffören...men har än inte hört ett ljud...grrrrr.







Busschauffören borde få:

Inga kommentarer: