måndag 1 juni 2009

Mediaeffekten . . .

Det har stått väldigt mycket i tidningarna och diskuterats i olika TV-soffor, om "Danieleffekten" vad gäller tillströmningen av folk som anmäler sig till donationsregistret. Nu hade han tur i oturen att ha en pappa som var lämplig som donator, men nyheten om donationen har tydligen gett många andra större hopp när det kommer att finnas fler "ja till donation" i registren.




Det som är tragiskt är väl att om det stått en notis om en "vanlig" gymägare som gjort en transplantation så har det nog inte blivit samma effekt i registren.
Hur är det man säger ? Det finns inget ont som inte har nått gott med sig !





http://www.metro.se/2009/05/28/10454/daniel-har-gett-rusch-till-donationsr/

8 kommentarer:

Annapanna sa...

Ang att donera. Mina organ är det då fritt fram att använda ;) Alltså efter jag är död!

Gunilla sa...

Anna, mina med ... anmälde mig för typ ett halvår sedan !

Kattlådan sa...

Det är helt självklart att man måste anmäla sig till registret! Det finns ingen som helst tvekan.

Gunilla sa...

Katten, näe, det är så sant... förvånar mig att jag inte hade gjort det tidigare än jag gjorde!

Anonym sa...

Jo jag såg på nyheterna att det var en flicka som behövde ett nytt hjärta, en helt vanligt tjej. Och detta gjorde att många hörde av sig och ville donera sina organ.
Men flickan dog sen iaf.. /carola

Gunilla sa...

Carola, jo det är klart att all publicitet ökar "förståelsen" hur viktigt det är, speciellt när det är barn, men den här ökningen var visst nått i hästväg.
Hursom, positivt

Anonym sa...

Jaså det hamnade i hästväg, ja det var bra. Själv minns jag inte vad jag donerade på mitt donationskort. Jag är väl lite haffsig kanske /carola

Gunilla sa...

Carola, har du tagit ställning så har du i alla fall gjort ett val !!
Värre om man inte tagit ställnings alls ..tycker jag !