onsdag 13 januari 2010

Stig Anders .. Hästmannen

Tittar precis nu på dokumentären HÄSTMANNEN. Jag tror det är tredje gången jag ser filmen, det är så intressant att se hur han slitit i hela sitt liv med dom enkla medel hans gård ger i form av självhushåll med ett par kor och tre hästar som han använder till sitt lilla jord o skogsbruk, utan att ha följt med i utvecklingen vad gäller maskiner m.m




Visserligen var det väl var o varannan mans vardag för många år sedan, så det är som en levande antikrunda..






Filmen följer honom under drygt ett år, genom sommar o vinter, på den lilla gården. I med och motgång . .


Hans hygien är väl inte den bästa, och när han bakar sitt bröd, så springer näbbmusen på fönsterkarmen . .


Har ni inte sett den, så finns den på SVT PLAY


9 kommentarer:

Micael Rombin sa...

En till som gillade filmen. Den är ju så underbar och gubben är störtskön.

Gunilla sa...

Micael, ja han gick verkligen sin egen väg, med glimten i ögat :)

Anonym sa...

SvT Play är superduper! Jag såg Hemligheten igår, den var OCKSÅ skitbra! ska kolla Andersmannen också vid tillfälle!

Annapanna sa...

...sen kanske du slutar tjata Gustavskorv :D

Anonym sa...

Från det ena till det andra: Jag har lagt ut ett inlägg om att dissa PKlotteriet!
http://tofflan.wordpress.com/2010/01/14/postkodlotteriet-ska-dissas/

Gunilla sa...

Tofflan, svtplay, och även kanal5play, kollar jag ofta :) perfekt !

Ja, nu ska Richard få fullt i postlådan *asg*

Gunilla sa...

Anna, Gustafskorv är det bästa med hästar :)

Kattlådan sa...

Är han en svensk Amish? :)

Gunilla sa...

Katten, kanske deeet ?? .. har du sett?