måndag 8 februari 2010

Vilken bössa ska man stoppa i ?

Vi läser och hör överrallt om hur viktigt det är att vi är med och skänker pengar till jordbävningsdrabbade Haiti. Självklart behöves hjälpen och även om inte alla har råd att skänka större summor så "alla bäckar små...."

Tidigare har jar skrivit om Postkodslotteriet och deras enorma chefslöner på 5,7 miljoner, huuh, det går obehagliga rysningar när man läser sånt !!

Dom är dock inte ensamma, även om den lönen var helt oacceptabel, så finns det många som håvar in stora pengar även i våra andra hjälporganisationer. Jag påstår förstås inte att folk ska jobba gratis eller ideellt för detta, vilket väl dom gör som går runt med bössor osv, men nog reagerar jag på att lönerna är i högsta laget i alla fall. Det syns lite dåligt på bilden här, men den är tydligare på Aftonbladet


Om detta nu är toppcheferna i bolagen, så finns ofta en rätt stor organisation under dom också..

Det är klart att det kanske skiljer på deras sätt att få ut hjälpen, vad vet jag, men tex Röda korsets chef tjänar över en miljon, medan Frälsningsarmens motsvarande tjänar drygt 300 tusen per år. Vet ni andledningen varför vissa chefer måste tjäna så mycket mer ??

Som om inte detta är nog, så faller det tydligen ut en fallskärm om det behövs också.. :

"Hoppets stjärna, vars verksamhetschef David Roos, 59, nu kan lyfta en fallskärm på 1,16 miljoner. För att komma upp i motsvarande summa vid en insamling krävs det att 10 000 personer skänker 116 kronor var"

Tummen neeeer !!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Och ovanpå detta är en hög chef inom Röda korset anmäld för förskingring, tror jag. Det är f*n i mig makalöst!!!!!!

Gunilla sa...

Tofflan, otroligt, och sen tror dom vi ska lätta på plånböckerna, det är hutlöst !!

Anonym sa...

Säger som Hoola Bandola på sin tid: Vem kan man lita på..?

Gunilla sa...

På nått vis...hur man än gör blir det fel :(

Anonym sa...

Jag har också bloggat om det och refererat bl a till dig!

Pjoltas sa...

Ja, fan man skäms över att vara människa när man läser sånt.
Drivkraften och girigheten bakom såna fall är för svårt för Pjoltas att förstå sig på.
=/

Gunilla sa...

Tofflan, ja dom borde granskas i sömmarna ..

Gunilla sa...

Pjoltas, att folk måste ha lön är en sak, men när lönerna ligger såå högt då blir inte jag villig att öppna plånboken..

Anonym sa...

Exakt! Lön måste folk ha och omkostnader för frakt etc måste finnas. Men fantasiarvoden och äckelhöga löner är INTE riktigt i välgörenhetsorganisationer!!!!

Gunilla sa...

Tofflan.. undrar vilket absolut bästa sättet är att göra en insats..man hör även att dom inte kan ta emot saker...man undrar vad det är för argument ?? är det för att folk SKA skänka pengar istället ?

Micael Rombin sa...

Jag kör med Frälsis, Stadsmissionen och Caritas, ingen av dem har chefer med lön och de flesta andra som jobbar åt dem gör det för den goda sakens skull.

Gunilla sa...

Micael, det låter klokt... !!

Anonym sa...

Jag har lämnat grejer till Återvinningen i Metropolen Byhålan, för en del av dessa prylar går till Lettland och det vet jag.

Gunilla sa...

Tofflan, det var ett Lett val :)

Annapanna sa...

Men Gunilla, jag trodde du visste vilken bössa du ska stoppa i :D

Gunilla sa...

Anna, jag har många bössor att välja mellan :)