måndag 13 december 2010

Lusse a ´la idag och igår...

Skolan i byn har idag haft sitt traditionella luciafirande. Det är egentligen som vilket luciatåg som helst, men det är alltid ett gäng busiga stjärngossar som har lite eget staffansspex för sig, allt som oftast brister dom ut i skratt, och fortsätter så halva sången... charmiga pluttar.

Sen får dom springa omkring på kontoret med sina upponervända strutar och samla in pengar till något välgörande ändamål .... den kvarten är det ett herrans liv med barn, skrik, spring och rop, trevligt, men rätt skönt när tystnade åter råder.

Jag sitter närmast trappen ner till huvudentrén och kunde höra att dom blev rätt nöjda med insamlat resultat, men att nån "knäppskalle" lagt 50 öringar.... hehe undrar vem det var, inte jag iaf. jag hade tioöringar kvar jag ... skämt åsido. Sen vankades festis o bulle i konferensrummet. Ovanligt att höra barn därifrån, brukar vara bullriga gubbar i kostym...

Jag fick endast suddiga bilder av stjärngossarna, så ni får hålla tillgodo med en bild från sent 60 tal, där bloggarinnan själv ståtar, men en hemgjord luciakrona, som förmodligen min pappa har gjort. Brandsäkert med luciakrona i tidningspapper ??




- Gunilla a´la 60 -tal ....också något suddig..

16 kommentarer:

Daniel sa...

Så sööt! men verkar en aning farligt jag med papperskrona och lågnt fint hår!

Gunilla sa...

Daniel, ja, gissar inte pappa satte eld på pappersstaken i alla fall !!

charlotte sa...

vad gullig du var

Ylva sa...

Du såg ut att ta din luciaroll på allvar! En kompis berättade att när hennes son lussade på dagis första gången var han bara 1 1/2 år och han blev så rädd för alla föräldrarna så han stod med handen nere i tomtebyxorna och höll i snoppen hela uppträdandet.

Anonym sa...

Å vilken fin Lucia! :D Och vilken uppfinningsrik pappa!

Gunilla sa...

Kloppan, hehe ja mer då än nurå :)

Gunilla sa...

Ylva. kommer inte ihåg vad jag hade händer men :)

Gunilla sa...

Tofflan, jo därom har vi nog lika erfarenheter :)

Fenixmonas sa...

Så himla kul med sådana kort...Tänk vad tiden går!! Vi fick inte ens lussekaffe på jobbet igår...så det var inte mycket till lussefirande. kramiz

Anonym sa...

Fin bild på dig när du var liten Gunilla.
Jag barn är gulliga till en viss gräns, sen när de börjar bli för skrikiga kan de åka hem haha
Carola

Gunilla sa...

Fenixmonas, snålt jobb då !! Ja, lite kul att ha antika saker i byrålådan :)

Gunilla sa...

Carola, jag skrek aldrig som barn...men jag ljuger som vuxen :)

cathrin- sa...

Vad söt du var Gunilla. Ja, det är du säkert nu med - luciakronan kvar?

Gunilla sa...

Cathrin, hehe, ne luciakronan är inte kvar :)

Kattlådan sa...

Så söt! Vår dotters luciakrona var för stor ett år så att den kanade ner. Dottern grät och mamman var sur på pappan som inte (ens) kunde ställa in en luciakrona åt dottern. (Stackars pappan!) :)

Gunilla sa...

Katten, haha, dumma pappan :)