måndag 11 april 2011

Usch och fy.....

Det liksom vänder sig i magen, som om man ätit nått olämpligt... när man läser i aftonbladet idag om hur pengarna går det fester o resor för i detta fall 130 personer som flögs till ett lyxhotell i Marocko.... heja POSTKODSLOTTERIET !!

läs mer på ..... aftonbladet

Snabbfakta från AB "Postkodlotteriet har kritiserats för att ge för lite till välgörenhet. Men företaget är svårt att sätta i ett sammanhang – de ser sig varken som välgörenhetsorganisation eller lotteri.


.


Här är siffror som visar hur mycket av lotteriernas och välgörenhetsorganisationernas intäkter som går till välgörenhet.


.

Överskott av ej statliga lotteriers intäkter som gick till välgörenhet 2009:


A-Lotterierna (Kombilotteriet, med mera) 29 %

Svenska Postkodföreningen 22 %

IOGT-NTO (bland annat Miljonlotteriet)

21 % Folkspel (bland annat Bingolotto) 17 %


.

Välgörenhetsorganisationer – utbetalt till ändamålet av de totala intäkterna i procent 2009:

Rädda barnen 90 %

Svenska Röda korset 103 %

Svenska kyrkan 100 %

Ersta diakonisällskap 93 %

Unicef 89 %

Frälsningsarmén 79 %

Cancerfonden 93 %

Diakonia 91 %

Stora Sköndal 88 %

Läkare utan gränser 87 %


.


Det gäller att tänka sig för innan man skänker pengar !! "

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är trist. Jag vill ju gärna ge om det händer någon katastrof någonstans i världen. F ö finns det ju allt fler fattiga numera här i Sverige. Så klart man vill att pengarna ska komma till nytta då och inte användas till fester och feta löner. /cathrin

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Herta sa...

Jovisst är det så. Jag har mitt pg nummer som jag använder om jag vill och kan.

Gunilla sa...

cathrin, ja man får försöka ta reda vart pengarna gör bäst nytta !

Gunilla sa...

Herta, ja ett genomtänkt sådant är nog bäst än att haka på alla kampanjer dom kör !!

Fenixmonas sa...

Ja, det gäller att veta var man lägger sina pengar och till vad...Kramiz

Stattinskan sa...

Usch ja, det är en djungel och om jag ska vara ärlig så verkar det inte vara särskilt mycket insyn för allmänheten ...

Gunilla sa...

FEnixmonas, sen vet man inte om tex. siffrorna som visas i tidningen ens stämmer ?? med det låter mer rimligt

Gunilla sa...

Stattinskan, näe men att få postkodslotteriet att verka vara nått man stöder behövande med, när det mesta går till några få´s stora vinster och personalen.. urk

Anonym sa...

Jag prenumererar på Sverigelotteriet som ägs av Folkspel. Och då är jag säker på att allt överskott oavkortat går till föreningslivet - inte en korna går till fester och ohyggligt höga löner. Föreningslivet består av 5,6 miljoner medlemmar - dvs en majoritet av svenska folket. Så även om jag inte vinner, vinner någon annan eftersom pengarna stödjer i stort sett hela Sverige.

Anonym sa...

Ja du vet ju att jag totaldissar Postkodlotteriet...¨
Men hur kan Röda korset skänka mer än 100 procent? Det går ju inte! Man kan ju inte betala mer än allt..? Siffran måste vara fel.

Gunilla sa...

Anonym, ja om man deltar för lotteriets skull är det ju OK, men det är bara 17 % som går till välgörenhet. jag är inte emot lotterier, men när dom marknadsför sig som postkodslotteriet, och tar ut löner som dom.. och lägger pengar på lyxfester utomlands, det tycket jag är buffel o båg..

Gunilla sa...

Tofflan, jag tänkte också på det. Kan det vara så att dom satsar pengar i fonder och dylikt ? vet ej, vet ej heller sanningshalten av procentsatserna, men en fingervisning ger dom säker !!


Blir tokig på PK lotteriet och deras alla utskick. btw :)

Maria sa...

Hur gör Röda korset för att skänka 103% av dom totala intäkterna?

Gunilla sa...

Maria, hänvisar till svaret ovan till Tofflan, men det var bara en gissning ! Dom borde rimligen ha endel omkostnader också.. men det kanske räknas som "hjälp" ..beror alldeles på hur dom räknar ..

kattlådan sa...

103 procent låter ju trovärdigt...

Annapanna sa...

Katten, kunde inte hålla mig, skickade iväg ett mail till dom och frågade hur det gick till, har inte fått nått svar *asg*

Anonym sa...

det var ju bra att man fick veta det
kram

Anonym sa...

det var ju bra att man fick veta det
kram

Gunilla sa...

Opppsssan,,, det är Gunilla herself som skrivit där det står Anna... felinloggad !! ho hooo !