tisdag 19 januari 2010


Läste i en kvällsblaska idag att detta motsvarar 100 kalorier... hade nog inte gissat att en deciliter ris och 7 geléhallon innehöll lika många kalorier :)


Detta ger dig cirka 100 kalorier:
7 geléhallon
400 gram sockerärtor
18 gram mörk choklad
1 småkaka (20 gram)
1 glas juice (2 dl)
5 skivor skinka
10 tomater
2 äpplen
1 banan
1 kg gurka
400 gram grönsaker (broccoli, blomkål etc)
4 morötter
2 skivor 17 % ost
½ dammsugare (20 gram)
½ chokladboll (tex. delicato)
1 dl kokt ris
1 ½ dl kokt pasta
38 gram köpt pizza
80 gram biff
vad väljer du ?

25 kommentarer:

Annapanna sa...

Varför välja??? Jag tar gärna rubbet och får då i mig 1900 kcal. Räcker precis till en halvdag i stallet med mockkning och ridning *asg*

Annapanna sa...

eller vänta.... ETT KILO GURKA ???? Kanske man får ont i magen då? Pizzan verkar liten men bättre än inget :D

Ylva sa...

Hur länge msåte man dammsuga för att göra av med en halv dammsugare?

Gunilla sa...

Anna, smaklig måltid :))

ps. gurkan kan du väl använda till nått annat...? slåss med ?? :)

Gunilla sa...

Ylva, 3 rum och kök, normalsskräpigt :)

Anonym sa...

Första tanken var: vem vill sätta i sig en halv dammsugare eller ett kilo gurka eller fyra morötter? Andra saker är också lätta att välja bort för mig, typ skinka och biff (eftersom jag inte äter nöt eller fläsk). Jag skulle nog välja bananen eller halva delicatobollen, då har jag åtminstone ätit nåt jag gillar! Men de sju geléhallona då? Åååå, denna beslutsångest...

Gunilla sa...

Tofflan, ja detta är inte lätt... men intressant ?? att ris och pasta ligger så högt upp ? kan man leva på choklad o gelehallon tro ? :=)

Kattlådan sa...

Men två ynka skivor ost då? 17 % fetthalt? Jag tror jag väljer den iaf, men mycket mer än två skivor och gärna lite fetare ;)

Pjoltas sa...

Om allt det där tillsammans bara ger 100 kallingar då tar jag rubbet!
=)

Wassen sa...

Jag skulle välja 3 skivor älgstek med brunsås och 2 kokta potatisar ! men det finns inte med i din lsta ?

;-)

Gunilla sa...

Katten, ja lightost är inget att lägga på mackan ju... som papperssedlar..

Gunilla sa...

Pjoltas, ät o njut... 1900 per dag är väl normalintaget :)

Gunilla sa...

Wassen, jag gillar inte älgstek men annars låter det som ett bättre alternativ :)

Micael Rombin sa...

Jag vill inte välja och på så lite pizza överlever inte jag. Min sjukgymnast sa att enhel pizza innebär att jag måste jogga enhalvtimme, det var enklare att sluta med träningen.

Gunilla sa...

Micael, har du förstått varför allt som är gott är så kaloririkt? hur tänkte GUD ?

En pizza borde innehålla lika mycket kalorier som en gurka...

Anonym sa...

Choklad och annat godis är en fin diet, tycker jag :D

Gunilla sa...

Tofflan, precis, gäller att intaga rätt saker, varför äta en dl ris när man kan äta godis ?? :)

Micael Rombin sa...

Gud var nog inte riktigt vaken när han skapade kalorier. Tänk om en pizza innehöll lika många kalorier som en gurka eller en ordentlig gräddsås till kåldolmarna. Nu blev jag hungrig igen

Gunilla sa...

Micael, men fy på dig prata om kåldolmar...nu blev JAG hungrig igen :)

Anonym sa...

Jamen i så fall tar jag ju gelehallonen ! carola

Gunilla sa...

Carola, det gör du rätt i :)

Kattlådan sa...

Och du fick mig att hyvla upp och vräka i mig säkert tio skivor Jarlsberg (fet) bara för det! :)

Gunilla sa...

Katten, gott som tusingen det du !

Anonym sa...

Nu blev jag godissugen bara för det...

Gunilla sa...

Tofflan, släng dig i godisskålen :=)