fredag 15 januari 2010

Reklam....


Reklam i all dess form väller över oss från alla möjliga håll. Viss reklam kan man undvika, genom att byta kanal när dom kommersiella kanalerna har paus, sätta en lapp på brevlådan att man avsäger sig reklam..


Viss reklam får man från företag man tidigare har handlat från, direktadresserat till sig, men endel får man som man aldrig har varit ett dugg intresserad av, tex POSTKODSLOTTERIET !


Det marknadsförs också som att det är rena välgörenheten att spela, OK, dom kanske skänker pengar, men ska en VD för detta behöva lyfta en lön på närmare 6 miljoner... urkkk..


jag hänger på Tofflan :


Klippt från hennes blogg:


"Tycker du också att det får vara nog nu med obeställd, direktadresserad REKLAM från Postkodlotteriet? Droppen föll pladask för min del när jag kunde läsa om de 5,7 miljoner som VD:n för välgörenhetslotteriet lyfte i årslön 2008. Tanken är väl ändå att pengarna som blir över i lotteriet ska gå till att hjälpa människor i nöd?
Nästa gång jag får nån direktadresserad reklam i min postbox tänker jag ta kuvertet och göra följande:


Sätta ett stort fettigt kryss över adressen till mig.
Skriva ”Åter avsändaren. Ej beställt material.”
Lägga brevet i en gul brevlåda.

Jag vet inte om min lilla protest gör nån nytta, men jag vägrar att vara en del av nåt som lurar folk att ge pengar som inte går till dem som behöver hjälp.
Vill du vara med? Följ mitt exempel och dissa Postkodlotteriet! "



19 kommentarer:

Micael Rombin sa...

Tofflans sätt att protestera fungerar utmärkt, företaget får nämligen betala porto för att hämta ut det.

Gunilla sa...

Micael, alldeles lysande .. hoppas dom tar pengarna av VD´s lön och inte av det som skulle gå till välgörenhet :)

Anonym sa...

Men så bra!!! Då kanske vd:n kan skänka lite av sin lön till detta! Vi har fått flera anhängare via bloggen! Kul! För det var ju din idé från början, Gunilla!!! :D

S@ra sa...

Strax innan jul höll jag faktiskt på att falla för Postkodslotteriets glansiga reklam. Varför inte idka välgörenhet och samtidigt ha chansen att vinna?!

Maken var mer vaken än jag och protesterade. Förklarade att det inte alls var frågan om välgörenhet utan vinstdrivande företag. Bättre att sätta in några 100-lappar på Cancerfonden eller nåt om jag ville göra nåt verkligen bra.

Känns bra så här i efterhand att jag följde makens råd och inte mina egna impulser.

Gunilla sa...

Tofflan, det skadar inte att protestera mot nått som man tycker är fel !! och detta är ju ett enkelt sätt !

Gunilla sa...

Sara, du är inte ensam om tanken .. den hade jag i början också. Iof är det väl så med alla lotterier att det sitter nån som tjänar pengar på det, men sättet att få det att se ut som ren välgörenhet/marknasföring kontra den lönen för VD... det blir tummen ner...

Anonym sa...

Man blir bara så arg på att somliga skor sig på välgörenhet. Pengarna ska ju gå till dem som behöver, inte till chefer med världsahöga löner!
Är det nån som vet nån seriös pengainsamling som man kan gynna i stället???

Tina Högman sa...

Jag jobbar på ett äldreboende, och jag blir förbannad när dom skickar sån reklam till de gamla. En dam var inte helt klar i huvudet och blev väldigt fundersam över att få ett av postkodlotteriets brev...

Pjoltas sa...

Ja, hur mycket pengar går till reklam kan man ju undra också?!
Lurendrejare!
=/

Gunilla sa...

Tofflan, det finns nog ett antal mer seriösa för den saken..

Gunilla sa...

Tina, precis, har hört att just många gamla blir lurade och tror dom vunnit nått..

Gunilla sa...

Pjoltas, precis, räcker väl att det körs i tid o otid i deras egen kanal...och inte skicka ut både tidningar och tjocka brev...

Anonym sa...

Läskigt när man utnyttjar svagheter hos människor...

Anonym sa...

Postkodlotteriet har noterat mitt blogginlägg och kommenterat!
Se
http://tofflan.wordpress.com/2010/01/17/postkodlotteriet-kontrar/
Ha ha haaaaa!

Gunilla sa...

Tofflan, skojar du? hoppar över och kollar direkt :)

Anonym sa...

Envisa är de, men jag står ännu starkare för min åsikt. Särskilt när han skrev att 27% AV ÖVERSKOTTET går till välgörenhet, typ...

Wandus sa...

Kan vi inte bilda någon typ av aktionsgrupp vars mål är att "tårta" alla som har något med postkodslotteriet att göra.

Gunilla sa...

Tofflan, och resterande 73 % går till resten :) jäkla båg !!

Gunilla sa...

Wandus, skulle vara en fin protest bara att dom får en massa oönskad post som dom dessutom får lösa ut :)