torsdag 18 mars 2010

För eller emot...

I aftonbladet idag finns en artikel om huruvida man ska tillåta dödshjälp eller inte...


En kvinna som är 31 år, och har varit respiratorbunden sedan hon var 6 år vill nu få tillstånd att avsluta sina dagar här på jorden. Själv tycker jag nog att det är befogat att få ha sådana önskemål, men här är inte alla eniga. Läs tex. vad en bloggare skriver om saken. Han tycker alla människor ska ha rätt att leva istället. Jesus övervinner tydligen allt, jag är tyvärr inte så säker på det...
I grund och botten håller jag så klart med, men hur kan man skapa ett tillfredställande liv för någon som ligger förlamad i resprirator, inne på 26 året... om det hade funkat så har det såklart var det bästa alternativet.
Nu är det kvinnans egna önskemål att få stänga av respiratorn... vad tycker ni i den här frågan ?

22 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du vet ju vad jag tycker
http://tofflan.wordpress.com/2010/03/18/ratten-fa-avsluta-sitt-liv-vardigt/
Hjälp kvinnan! Hon lever inget värdigt liv.

Annapanna sa...

Jag har inte lustläst fakta kring just detta fallet men debatten har förts tidigare och jag är fortfarande FÖR att en vuxen människa ska få fatta beslut om att avbryta sin livsuppehållande vård, i VISSA fall även få aktiv hjälp att avsluta sitt liv om situationen är plågsam och utsiktslös.

Etiken i frågan är svår men jag tycker ändå att nuvarande bestämmelser ska omprövas.

Gunilla sa...

Tofflan, ja, jag håller med !!

Anna, har man legat förlamad sen man var 6 år...skulle gjort samma sak ...

Fenixmonas sa...

Jag säger som jag alltid har sagt om detta ämne: att våra djur har det ofta bättre och mer humant än vad vi människor har det! Kramiz

Gunilla sa...

Fenixmonas, du har helt rätt. Såklart ska inte en sådan här sak "missbrukas", men att det ska vara ett självklart alternativ till svårt sjuka, känns självklart !

charlotte sa...

jag är för dödshjälp usch vad he´mskt det måste vara i sådana situationer..

Anonym sa...

Hej !

Jag finner inget skrämmande eller fel i att själv få bestämma över sitt liv, eller att medvetet få avsluta det. Både om jag skulle vara förlamad med små möjligheter till ett aktivt liv, eller om jag bara var allmänt "livsless" Och då känner med mej själv, trots att jag är en glad och livad lax för det mesta. Livet tar slut en dag för oss alla ! Det är väl det enda som vi alla kan tro på, eller hur ?

Och en dag eller några år hit och dit torde väl inte spela så stor roll ? Den döde har ju ej längre några problem, det är de efterlevande som kan ha det svårt. Grymt men sant !?

Wassen

Gunilla sa...

Wassen, kloka ord som vanligt, om än jag sätter en reservation för "livsless", får dålig dagar och perioder kan vi alla ha som både vänder av sig själv eller med hjälp av medicin. Men att fysisk vara totalt förlamad o inte kunna andas själv..och det inte finns nått hopp, så ska inte nån behöva stå ut år ut och år in ..

charlotte sa...

en väldig komplex fråga utan ett bra svar. finns inget rätt o fel, fall till fall måste avgöras även att a¨jag är för i det stora hela

Gunilla sa...

Charlotte, PRECIS, det finns inget ja o nej på denna fråga, utan måste avgöras från fall till fall..men i nämnt fall tycker jag att det borde vara självklart!

Annapanna sa...

Låter man ett djur lida för mycket kan man få fängelse......

Fläskdansen sa...

Jättesvårt dilemma det där! Så länge det finns liv, finns det hopp sägs det ju. Och i ärlighetens namn, när man kan uppfinna allt möjligt, eller t o m resa till Mars, varför kan man inte lösa sånt här?

Nej, jag klarar inte av att ta ställning. Jag önskar INGEN ett sådant lidande, men att avsluta ett liv... stick i stäv med den Hippokratiska eden dessutom, som faktiskt går ut på att alltid alltid rädda liv.

Ha en trevlig helg önskar jag (som varit frånvarande alldeles för ofta nu!)

Kram!

Gunilla sa...

Anna, världen är upp o ner ibland !

Gunilla sa...

F-dansen, ja det är just det, ska man alltid rädda liv?

Såklart finns det inte ja / nej, utan allt måste gälla från fall till fall.. röstar nog ändå på att möjligheten ska finnas vi såna här långvariga sjukdomstillstånd

Ha en fin helg, alltid trevligt när du kikar in :)

Anonym sa...

Är det att rädda liv att uppehålla ett liv i lidande? Det har jag lite svårt att tycka...

kattlådan sa...

Jag är för dödshjälp. Men jag vill inte själv dra ut sladden...

Gunilla sa...

Tofflan, håller helt med dig, detta fall var solklart

Gunilla sa...

Katten, ja det kan inte vara lätt, men har dom väl tagit beslutet så tror jag det inte är svårare än när "rörliga" människor tar sitt liv..

Pjoltas sa...

Jag är ledsen men jag tycker den där frågan är dödssvår!
Svaret med..
=/

Gunilla sa...

Pjoltas, absolut, men det gäller en person som är svårt sjuk som plågats och legat i repirator sen hon var 6 år..om hon vid 31 års ålder inte orkar ligga så längre, så förstår jag hennes önskan..

Wassen sa...

Hade hon varit något så när lite rörlig skulle hon kanske själv ha kommit på nåt sätt att ordna problemet. men hur meddelar hon sig med omvärlden ? Om hon är totalförlamad. Hur vet man att hennes yttersta vilja är att avsluta sitt lidande ? Om hon inte är totalförlamad då kan hon ju deltaga i vissa aktiviteter ? Men finns det resurser så att vårdpersonal kan engagera sig för henne. Eller ligger hon bara där, helt hjälplös, i sin respirator, med sondmatning. Många funderingar som jag aldrig sett några svar på !

Gunilla sa...

Wassen, ja hon har med hjälp skrivit brev..enligt artikeln jag länkar till..det är vad jag vet.. i detta fall, som jag bloggade om..

Svårt att säga vad som är rätt eller fel, men jag hade nog haft samma önskar om jag var i hennes läge..