onsdag 19 januari 2011

Ett skepp kommer lastat !!

.. eller som allt som oftas, en långtradare. Vad är det som kommer då? jo ett blogginlägg om vad jag jobbar med, ett tips som TOFFLAN gav mig häromdan. För att det inte bara ska handla om vad jag gör, så gör jag det lite allmänt om hela verksamheten.
Grunden till våran tillverkning är alltså virke och kemisk massa som blandas ihop och kallas "kartongmassa". Detta blir en sörja ja, ungefär som tapetklister, eller...rabarberkräm, ja nått däremellan. I slutet av den, kapas den stora rullen till mindre rullar, och en stor del arkas även hos oss och skickas på pallar, direkt färdiga för tryckmaskinerna.
Själv jobbar jag alltså under titeln "Market supervisor" på Stora Enso, ja töntigt med engelska titlar, passar bättre med försäljningsassistent på marknadsavdelningen, som vi själva säger, men regler är regler.
Fabriken ligger vackert vid en sjö dryga milen utanför Avesta. Vad jag pysslar med på dagarna är allså att ta emot order från kunder och säljbolag, kontrollera att dessa överensstämmer med vad vi kan tillverka. Det vi tillverkar är alltså KARTONG... och då ser dom flesta framför sig bruna kartonger, typ flyttkartonger och så, men det är helt fel. Vi producerar vit helblekt kartong för slutförbrukning inom segmenten Allmänförpackning, Grafisk, och Cigarettkartong.
Vi kollar även om det finns lager vi kan erbjuda, eller andra lösningar när kunden inte är nöjd med leveranstiden från produktion. Jag har på mitt bord Schweiz, Polen och Ungern, dessa kontakter binds ihop via vårt säljkontor i Dusseldorf, vilka jag har mest kontakt med.
Ryssland ligger också till en liten del på mitt bord, i Moskva sitter kontakterna för det.
Vi gör också förtullning och dokumentation i samband med fakturering och leverans av kartong.
Nog om detta, kartong kan nu lämna oss, oftast vi järnväg.....

-bild från vår lokaltidning AT

..... men rätt ofta också på bil/trailer. När det går på tok, och blir en transportskada så ser vi till att kunden ersätts för skador på kartong, eller, varför inte leveransförsening ?



Vad blir det sen av våran fina kartong då ?

Grafisk kartong, går till exempel till pocketomslag, vykortstillverkning.........




Allmänförpackning, såsom choklad. Det är jätteviktigt att inte chokladen tar smak av kartongen, då blir det ingen go choklad.... Toblerone ligger i vår kartong...






Vi erbjuder också kunderna att få tex. plastbeläggning på ena sidan av kartongen, tänk på det när du torskar nästa gång, det är vår kartong :)





Cigarettkartong, är en stor del hos oss, det är man inte lika stolt över precis, men det är en storkund som vill ha kartong som inte släpper doft till tobaken.... och i utlandet speciellt är det jätteviktigt att det är ett snyggt tryck på kartongerna, ja, say no more....



Så där ja, låter det tråkigt ? Nä jag trivs jättebra, har aldrig haft en tanke på att söka mig härifrån frivilligt, men nu är lunchen slut, ha en fin Onsdag kära bloggvänner !!

19 kommentarer:

Systerdyster sa...

Tack för en nyttig lektion. Det är kul att läsa vad andra bloggare gör vid sidan av. Ja, för bloggeriet är väl ändå din huvudsysselsättning?

Men en fråga, då; luktar det om fabriken eller är det bara vissa sorters massa som luktar....eeeeh, skit?
Det skulle vara kul att begå studiebesök på olika arbetsplatser, t.ex. din.

Gunilla sa...

Syster D, ja det kan lukta liite när man är utanför det s.k reningsverket, precis där riksvägen passerar, men det känns nästan aldrig nått i fabriken eller på kontorsområdet. Tex i Skutskär luktar det värre än här..så lite olika är det !

Precis, jobbet har jag bara för nöjesskull :)

Anonym sa...

Jaaa, Skutskär brukar ju kallas Skitskär här... ;-)

Men tack, det var jätteintressant att läsa vad du jobbar med! Jag tycker det låter spännande! Kan du många språk och så eller är det engelska som gäller?

Ska tänka på dig nästa gång jag äter torsk - eller Toblerone... :D

TACK!

cathrin- sa...

Oj, det var ett långt inlägg. Håller med om att det var intressant att veta lite mer om dig. Du verkar ha ett omväxlande jóbb med många kontakter? Att trivas på sitt arbete betyder mycket för hälsan.

Anonym sa...

Jag undrar precis som Tofflan om du behöver kunna flera språk/cathrin

Annapanna sa...

Toblerone är ju mums, får ni smakprov?
;)

Gunilla sa...

Tofflan, skitskär ja, nej så illa är det inte. Jag behöver bara behärska svenska o engelska, det är koncernspråket :)...bonus är att man förstår liite tyska och så kan jag ju norska, med det har jag ingen mer nytta av än att kollegorna från skandinavienkontoret ibland använder mig som ordbok :)

Gunilla sa...

Cathrin, ja än så länge ligger min arbetsbelastning på 75 % fast jag jobbar heltid, med det är efterdyningar av utbrändheten för ett halvår sen..men snart så, får jag nog ta åt mig ett till land.

Gunilla sa...

Anna, det vet du, har ju bästa souvernien från just Toblerone på min bokhylla, en halvmeter lång kartong med tobblisar !!

Annars var vi leveratör till viktoria o daniels bröllopschoklad
och Lindt som är ett känt chokladmärke..

Anonym sa...

Får ni smakprov på torsk också? :D

Gunilla sa...

Tofflan, nee är inte så lätt att ta med djupfrysta prover när dom är på besök :)

kattlådan sa...

Det är härligt när man trivs på sitt jobb!

Jag har faktiskt lite Stora-aktier i min depå. :)

Fenixmonas sa...

Så¨fint att läsa om ditt jobb och att du trivs så bra på din arbetsplats...Då har du hamnat helt rätt! kramiz

Gunilla sa...

Katten, ja kan inte vara skoj att vantrivas i alla fall, önskar bara att man jobba kanske lite mindre timmar, borde vara lag på att man får sova till man vaknar innan man går till jobbet :)

Dom blir aktierna blir bra pensionsförsäkring :)

Gunilla sa...

Fenixmona, jo jag är nog en riktigt pappskalle, så det är nog don för min person :)
kramizz

cathrin- sa...

Vilket land trivs du bästa att jobba mot?

Gunilla sa...

Cathrin, det är nog Schweiz, som är mest, det går bra att prata med dom och förstå. Ryssar och framför allt Ukrainare (som jag också har..glömde dom :) låter som dom har en pingisboll i munnen när dom pratar, dom vill man helst maila med :)

Anonym sa...

Du är spårkkunnig då? /cathrin

Gunilla sa...

Cathrin, spårkunnig`? tänkte du på tågleveranserna :)) näe, du menar språkkunnig? Vi klarar oss på Engelska som är andraspråk i dom länderna jag har hand om !