tisdag 1 mars 2011

... så himla retro...



... sa en av mina yngre kollegor idag på fikarasten.... Han berättade att han på väg till Stockholm fått fel på sin mobil, det la av helt, och han hade inte PIN koden i minnet och fick inte igång den.

Han fick tipset av nån på tåget att det fanns "telefonkiosk" på centralstationen. Det var första gången i hans liv han ringde från en telefonkiosk...därav hans uttryck "så himla retro..." :)

Mitt minne av hur en telefonkiosk såg ut när "jag var ung" det är den här orange modellen...





- fler som minns denna från typ 70 talet ?


Vi kom då in på diskussionen "förr"... och jag har ett minne från just slutet av sjuttiotalet, som jag minns så himla tydligt, jag var väl 11-13 år nånting, det gick en buss gratis för oss ungar som bodde ute på wischan, varannan onsdag in till "stan", vilket var Hedemora, för att vi skulle få bada i badhuset !!

Man packade en platspåse med badkläder, sen fick man en femkrona med sig, och drog iväg med nån kompis....



Dom första bussarna jag minns, såg ut så här......




.... men gissar att det var den här modellen vi åkte i då...nostalgi !!!



Bussen var alltså gratis. Att bada kostade 1,50. När man badat knallade man tillbaks mot busstationen, och i korvkiosken köpte man en halv pommes, det kostade 3,50.



När vi ätit upp, stod vi och kastade påsarna över vajrarna där det hängde skyltar där det stod vad respektive buss skulle gå, ibland fastnade nåns påse i vajern, då fick man ställa upp och kasta ner den med sin....
Man somnade alltid som en stock när man kom hem efter dom här tripperna, det blev ett antal sådana här 5 kronorsresor dom där åren :)
Har du nått minne du kommer ihåg speciellt från när du var "ung/yngre" ??

18 kommentarer:

Anonym sa...

Orange telefonkiosker - ja, det var bättre färgsmak förr!!! :D
Jag kommer ihåg när kolor (godis) kostade fem öre styck - de var jättegoda och man fick ju många för en krona! :D
Sen minns jag första gången jag blev bjuden på pizza, det var verkligen urhäftigt! Jag hade ketchup på...

Ylva sa...

Vilka lustiga proportioner: att bada 1,50 och en halv pommes 3,50. Apropå nostalgi så kommer jag ihåg busstorget i Hedemora där jag tog bussen till metropolerna Garpenberg och Vikmanshyttan.

kattlådan sa...

Jag minns att när man väl hade tiggt till sig sina mynt för att ringa - då var alltid telefonen sabbad.

I Stockholm hade vi bussar till Flatenbadet där staden (före kommunreformen) bjöd på buss, bad, bulle och mjölk.

Gunilla sa...

Tofflan, ja den färgen missar man inte, det var väl den sk. televerkets orange färg..
Pizza med ketchup...hmm det kan väl inte varit någon höjdare ? :)

Gunilla sa...

Ylva, ja just du har ju stenkoll på gamla busstationen :) Pommes köpte man på hökartorget. Ja tänk om en halv pommes idag skulle kosta mer än dubbelt vad jag idag får betala i äventyrsbadet,,, huvvaligen :)

Gunilla sa...

Katten, oj blev ni bjudna på fika också, det var inte illa ! Ja visst gick det annars att ringa men små mynt också ? Att kosta på en hel krona var väl inte vanligt eller ? där minns jag inte så väl..

Fenixmonas sa...

Jag minns telefonkioskerna fast de var blå. jag minns också tiden före då telefonerna satt på någon vägg och man ringde för 10-öringar, tiden då "ettöres" kostade ett öre...Kramiz

Gunilla sa...

Fenixmonas, på tal om telefoner, i norge var dom senare med att man kunde ringa själv dit man skulle, jag har svagt minne av när mina föräldrar skulle ringa när vi var i Norge, då pratade dom först med en telefonist :))

kattlådan sa...

På slutet var det nog enkronor som gällde. Minns 10- och 25-öringar ffa.

Det var nog för att vi "mindre bemedlade" förortsungar skulle få komma ut i spenaten lite när det var sommar och allt. ;)

Gunilla sa...

Katten, tur samhället tog hand om oss :))

Stattinskan sa...

Oranga ... och gröna kommer jag ihåg och jag är så jäkla lastgammal att jag kommer ihåg både 1- och 2-öringen ;-D

Systerdyster sa...

Åh, vilka härliga bilder. Jag är nog några år äldre än du och när jag gick i lågstadiet fick hela klassen åka till ett bad, beläget i en annan skola, dels lära oss simma men ffa tvagas från topp till tå. En baderska (klädd i vit rock)
borstade våra stackars ryggar med rotborste, en mycket plågsam process.
Tvagningen var förmodligen en kvarleva från den tid då folk inte hade egna badrum men detta utspelade sig alltså i slutet av 60-talet i Danderyd. Som grädde på moset hamnade den hårdhänta baderska så småningom på mitt äldreboende, men nej, jag gav inte igen för gammal ost.

Gunilla sa...

Stattinskan, oj då, jag minns femöringen... nu finns endast kronor kvar...undrar hur länge :)

Gunilla sa...

Syster D, oj då, hårda tag ! Ja vi fick åka på simlektioner med skolan också, med det här var mer frivilligt lek/bad ... :)

Fenixmonas sa...

Godmorgon denna torsdag! Jag minns bussarna när jag var barn...motorn gick upp i bussen så det var som en stor låda inne i bussen, vid föraren...där var det varmt o gott att sitta! Kramiz

Anonym sa...

Ja jag minns de här telefonkioskerna, de var alltid trasiga och luktade kiss. Tur att de plockat bort dem :)
Carola

Gunilla sa...

Fenixmonas, gomorron, ja det var lite annan konstruktion då :)

Gunilla sa...

Carola, jag minns ingen kisslukt faktiskt men särskilt fräscha var dom väl aldrig, numera är mobiltelefon och tangentbord dom mest ohygienska saker vi har i vår närhet :)