fredag 5 juni 2009

Sorg och glädje . . .

Mina döttrar har en islandshäst, och deras faster har/hade, likaså. Röskva fick ett föl för ca. en månad sedan, fölet blev jättedåligt och fick vara på Strömsholm under en tid, med bl.a blodförgiftning. Det var såå nära att dom skulle mista lille Gladúr ...

Men, dom lyckades rädda honom och han fick komma hem till hagen igen.



Glädje förbyttes snabbt till sorg, när stoet blir dålig efter ett par veckor. Man fick nu ta stoet till Strömsholm där dom konstaterade att operation var enda chansen att rädda henne. Man öppnade och tömde henne på 70 liter vätska ur buken.... Tyvärr var det allt för sent att rädda henne, och dom blev tvugna att avliva henne.


Hur skulle det nu gå för Gladúr, som blev moderslös. Det har nu gått över en vecka sedan han miste sin mamma, och han blir nu matat med ersättning, med jämna mellanrum, dygnet runt. Hittills har det gått bra och han äter "som en häst"

Han är såå söt, håller tummarna att han skall få vara frisk nu och bli en stor pålle !!



Visst är han söööt ...

6 kommentarer:

Ylva sa...

Mycket, mycket söt liten häst! Jag läste nyligen om ett föl som mist sin mamma och ägarna turas om att ge det mjölkersättning var tredje timme i fyra månader. Så länge har vi inte hållit på med de lamm vi flaskmatat.

Gunilla sa...

Ylva, jag hoppas lillen får bli stor iag :-)

Anonym sa...

Jättesöt häst. Hoppas att han ska bli bättre snart..
Roligt att se bilderna :)
Här är jag hemskt trött idag, har varit på bröllop i helgen. Men jag slapp att hoppa säck /carola

Gunilla sa...

carola, oj där ser man, nä du var väl inte så mycket för lekar om jag inte minns fel :-)
Ja, visst är han sööt, han har blivit "ersättningsmatat" nu i en och en halv vecka, och det funkar bra. Ett sto med ett annat föl har också tagit honom till sig..

S@ra sa...

Föl-försikt gullig!!!

Gunilla sa...

Sara, jag föl(l) direkt ... fast jag inte är hästintresserad egentligen