söndag 13 september 2009

Har ni varit ute och snurrat i helgen ?

Jag tror det var hålligång i skogen i fredagsnatt, för när vi tog och sväng till skogen så hittade vi på denna snigel som inte verkar veta vart han skall ta vägen...
Jag menar, om man nu är så långsam som en snigel är, så borde man väl "gå" raka vägen hem? Men det händer väl även sniglar att det blir lite för mycket :-)
Vi förstod när vi hittade på denna trattkantrell att det var flera som varit ute och "rullat hatt" !



Natten mellan fredag och lördag hade jag taxitjänst och hämtade upp yngsta dottern som varit hemma hos en kompis, som bor precis där skogen börjar, kanske hade snigeln och trattisen varit på samma ställe ?



Det blev nån liter lingon, en korg kantareller och mrs A fick också ihop lite blåbär till sin morronfil !


16 kommentarer:

fen sa...

Snurrig snigel :)

Vilken tidtypisk bild på dottern, eller vad man ska kalla det... tidsmix kanske?. I skogen, med lingonplock och messande!!
'
Vad ni är plockaraktiva f'resten. Känner mig lat som vanligt :)

Anonym sa...

Åååå, kantarellllllllleeeeeeeerrrrr! Vill haaaaaaaaaaaaaa!

Wassen sa...

Hej Nillan !

Livat i din skog, tycks det som. Din förra blogg fick mej att läsa artikeln i Aftonbladet, och det var inte bra. Eller det kanske var bra ? Jag fick ett nytt perspektiv på kvinnor i alla fall ;-)

Hej o hå !

carola sa...

HA, det var en förvirrad snigel, ungefär som jag :)
Härligt det är att vara i skogen, jag ska nog ut och plocka lite i veckan. Om det nu inte är för sent ?

Gunilla sa...

Fen, ja snurrig värre den snigel !

jaa, visserligen är det praktiskt ifall man går lite vilse (som jag gjorde förra helgen :( ...att ha mobilen med, men annars kan nog meddelanden vänta till senare. Men det var just för att det såg så roligt ut, när hon satt och messade i lingonriset som jag tog bilden :)

Gunilla sa...

Tofflan, av med tofflorna och på med stövlarna och ut i svampskogen :)

Gunilla sa...

Wassen, ja hålligång värre!

Ja, artikeln tror jag dom flesta tycker misstämmer, och det är väl tuur det :)

Gunilla sa...

Carola, vet inte hur mycket det skiljer på när det passar bäst att plocka, ni ligger väl i en tidgare tidszon än oss, men är inte lingonen plockade av andra, så brukar dom hänga kvar ett tag tror jag. Trattkantarellerna börjar komma här nu, så dom har ni säkert :) Ut o njut !

Fläskdansen sa...

Jag behöver helt klart gå och tvätta av brillorna, för jag trodde snigeln var något helt annat innan jag läste texten.... *skäms*

Men härligt! Och trattisar som är så gott!

Här är alla svampar plockade. Det är min kära granne och väninna Mrs T som lägger beslag på skogens guld varje år. Å andra sidan delar hon frikostigt med sig, så det gör inte så mycket!

Gunilla sa...

F-dansen, *ler* och funderar på om jag har rätt i vad jag tror du trodde det var istället :)

Ja men det är väl fint att få hemlevererad svamp också, även om det är skönt att vara ute, så är det ju inte möjligt för alla.

Ylva sa...

Haha, vilket roligt snigelspår! Skicka inte brev med den nästa gång du sänder snigelpost!

Gunilla sa...

Ylva, nä nu vet vi varför endel brev aldrig kommer fram :)

Wandus sa...

Snigeldansen kan nog bli lika populär som fågeldansen.

Gunilla sa...

Wandus, är inte säker på att jag håller med dig nu :)..gillar inte såå långsamma takter !!

Wandus sa...

Egentligen tror jag att snigeldansen är en installation av någon konstfackelev (eller konst-fuck-elev som en del säger nu för tiden). En installation som är en viktig samtidskommentar till vår oförmåga att vidga våra perspektiv, trots idoga försök att följa nya spår.

Gunilla sa...

Wandus,därom skulle vi inte vi förvånade !!