lördag 19 december 2009

Modern TOMTE !

Får jag presentera min egen hustomte, han fyller 42 år i år, han flyttade hem till mig, min första jul, 1967. Han verkar ha tagit till sig av dagens moderniteter, för häromdan när jag kom hem stod impregreningssprayen bredvid honom. Han kunde inte förutspå denna köldknäpp, utan var nog rädd att det skulle bli blötsnö till jul, och vem vet, det ändrar sig snabbt !







Det visade sig dock att på golvet bredvid stod dottern nysprayade stövlar . . .



I dag ser lördagen ut ungefär som den gör varannan lördag om vintern. Jag varvar med att tvätta, småstäda, se på skidskytte/skidåkning, och kanske en sväng till affären. Ska nog försöka gå ut en stund mitt på dan, för solen är på väg upp och det ser ut att bli en gnistrande, men kall, vinterdag !


Helena, ACO o VIA, en praktiskt kombination :)


Huuh, va kallt det har varit sista dygnet, - 22 sedan i går kväll. Nog för att det kan vara svalt hemma hos mig, med detta kanske är något överdrivet. När jag kom hem igår, så hade en trött dotter lagt sig och somnat . . . .



Trevlig helg, bloggvänner !

14 kommentarer:

Daniel sa...

Kramar ung unge fine tomten som still going strong!

Kattlådan sa...

Min mamma har en likadan fuling till tomte. Jag är alltså uppväxt med en sådan. Saknar den dock inte... :)

Brr - t.o.m. dottern tigger tumvantar och långkalsonger fast hon annars staplar omkring på stan i kort-kort och tålöst högklackat mitt i vintern. Det ser skönt ut där hon ligger din lilla.
Trevlig helg även du!

Anonym sa...

MEN vilken klurig tomte! Jag är impregnerad, nej, imponerad!!!
Ha ha, jaså, du har så kallt inne att ungarna dina måste sova så påklädda? Underbar bild! Tack för skrattet! :D

Gunilla sa...

Daniel, ja han kanske så likadan ut när jag fick honom...så han är välbevarad trots att han varit en lekkamrat från bardomen :)

Gunilla sa...

Katten, jorå..den klädseln finns här också, men emellanåt är dom påpälsade...och trötta..detta var alltså vid fem, när jag kom hem från jobbet :)

Tomten var jag nog lite skraj för när jag var lite..såg lite barsk ut, men han hör hemma hos oss...även om han blivit skamfilad :)

Ylva sa...

Jag tycker att din tomte ser lite läskig ut, hoppas han är snäll!

Gunilla sa...

Tofflan, nja inte så såå kallt..hon klev väl in frusen och trött och tänkte återfå värmen..åsså somna hon :)

Gunilla sa...

Ylva, jo, ungefär som alla tomtar med maskar och allt...hade nog lite respekt för honom i unga år, men han är min och ska vara hos mig varje jul, han har aldrig svikit :)

Anonym sa...

Så kan det bli ibland, så kan det bli... Men du är väl inte rädd för farbror tomten? Han kanske har nåt godis i säcken..? ;-)

Pjoltas sa...

I Pjoltas familj så har vi gått över från tomte till impregneringsspray. Burken står där så fint under granen. Och vid halv sex försvinner faarscha de Pjoltas ut för att sätta på sig spraydräkten.
=)

Gunilla sa...

Tofflan, näe det gick över när jag fyllde 31 :)

Gunilla sa...

Pjoltas, det lät spännande :) kommer har in i en burk(a) kanske :)

Anonym sa...

Men godis kan väl aldrig gå över???

Gunilla sa...

Tofflan, du tror mig nog inte nu, men jag är inte så godisintresserad faktiskt .. men jag har andra laster :)