torsdag 3 december 2009

Ni som jobbar, jobbat eller är mellan två jobb..vilken typ är ni ?




– Som chef blir jag olika irriterad på olika personligheter. Oftast beror det på hur jag själv är. Om jag är oerhört kritiskt tänkande har jag mer tolerans med en nejsägare, säger Anki Udd, ledarskapskonsult på Ledarna.

Hon har tagit fram de sex typer som chefer vanligtvis har problem med på arbetsplatsen. Är du en av dem?

Om du är chef – här får du tips på hur du kan hantera dem:

1. Nejsägaren

Är negativ till det mesta. Tar ofta chansen att se problemen när du lägger fram olika förslag eller ska starta ett projekt. Har dock sällan några konkreta idéer på hur problemen ska lösas.

Chefens strategi: Som chef kan du ha nytta av en person som granskar kritiskt. Men om medarbetaren säger nej till allt blir det tröttande i längden. Ta personen i enrum och berätta hur du upplever det. Förklara också vilka reaktioner nejsägarens beteende väcker i gruppen.

2. Övervintraren

Är utled på sitt jobb, men är för bekväm för att byta arbetsplats. Har inga mål med sin karriär och lider av svår tristess.

Chefens strategi: Detta är en person som förmodligen inte ska vara på arbetsplatsen. Men situationen är svår. Du kan inte säga upp någon på grund av att de inte är motiverade. Ta ett enskilt samtal och försök bena ut om det finns några drivkrafter kvar.

3. Pratkvarnen

Lägger mycket tid på att prata om hur mycket man har att göra och hur stressigt det är, trots att personen har samma arbetsbelastning som alla andra.

Chefens strategi: Pratkvarnar är ofta ganska trevliga, därför kan det kännas svårt att konfrontera dem. För att hålla lite koll på hur mycket de gör, mät deras aktivitet under en vecka? Ha täta uppföljningar så att personen känner att du har lite koll.

4. Bevararen

– Så här har vi alltid gjort, brukar den här typen ofta säga. Är skeptisk till förändringar, slår alltid i bromsen när det ryktas om omorganisation.

Chefens strategi: Om du är impulsiv som chef kan det här kännas extra jobbigt. Det är viktigt att förklara flera gånger varför ni genomför förändringar. Var tydlig med syftet och vad ni vinner på förändringen.

5. Paragrafryttaren

Gillar regler och att vara formell. Tycker om att framhålla att det finns policys att följa och att man oftast ska göra det, oavsett situation.

Chefens strategi: Oftast beror det här beteendet på att medarbetaren är rädd för att göra fel. Peppa paragrafryttarens självkänsla och var tydlig med att det är okej att göra misstag.

6. Tidstjuven

Är egentligen osäker, vilket leder till man vill dubbelkolla allt med chefen. Har ofta svårt att ta egna beslut, och vill ständigt ha bekräftelse på att man gör rätt.

Chefens strategi: Många chefer har ont om tid och upplever tidstjuven som väldigt krävande. Var rak med att du har förtroende för medarbetaren. Förklara att personen inte skulle ha jobbet om du inte trodde att han eller hon klarade av det. Sätt gränser för hur ofta du har möjlighet att ge feedback.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant läsning! Man undrar om det finns nån motsvarande "manual" för olika typer av chefer..? ;-)

Gunilla sa...

Tofflan, precis den tanken slog mig också...ingen törs väl skriva ner den :)

Anonym sa...

Kanske vi kan tota ihop nåt tillsammans? Jag har några chefstyper på lager:
kompischefen, småskolechefen, auktoritetschefen, fegischefen, en annan liga-chefen, lättflirtade chefen med flera med flera...

Gunilla sa...

Tofflan, det är så sant, och det finns alltför många chefer som inte borde vara chefer.., tyvärr

Anonym sa...

Men såna som du och jag vore fantastiska chefer, eller hur? ;-)

Kattlådan sa...

Servitör-chefen "det är inte mitt bord"...

Gunilla sa...

Tofflan, ja eller som man brukar säga "själv är bästa dräng"...men det kanske blev fel ? :)

gunilla sa...

Katten, så han bordlägger frågan :)

Anonym sa...

Kattlådan + Gunilla: Man BORDE kanske lägga ner nu..? ;-)

Gunilla sa...

Tofflan, ja..chefen :)

Kattlådan sa...

Han kan iaf känna sig blåst på dricksen! ;)

Anonym sa...

Ingen av kommetatorerna har berört, eller försökt besvara din fråga !

För egen del så passade ingen av de sex alternativen in ? Jag kanske är den ideale medarbetaren ?? ;-)

MVH! Wassen

Kattlådan sa...

OK - jag antar utmaningen. Är jag någon är jag övervintraren. Slö och oengagerad.

Gunilla sa...

Katten. kanske är jag själv slö...men jag trivs med mitt jobb och hoppas jag får vara kvar.. .)

gUNILLA sa...

Wassen, ja men lagom är väl bäst säger dom:)

Pjoltas sa...

Pjoltas är en klockren nummer 2!!

Anonym sa...

Jag är ingen av de typerna :)
Jag är nog mer innovatören, men den som är sämre på att fullfölja/utföra... för då har jag redan börjat med nästa område att förbättra :)... men så jobbar jag med verksamhetsutveckling.

fen sa...

Oj.. den dryga typen ovan är jag

Gunilla sa...

Pjoltas, tja den som jag är endel av... men trivs ändå med det jag gör :)

Gunilla sa...

Anonym, det var en variant det också :)

Gunilla sa...

Fen, aha...nu är jag med :) ...tror inte du är dryg iaf :)

Kattlådan sa...

Jag gillar också mitt jobb - men kunde gott anstränga mig lite mer..