fredag 9 april 2010

Tuppluren !!

.



Jag vet inte om jag skrivit om det här tidigare, men jag tar gärna en tupplur efter lunchen...


Ibland blir jag så trött så jag knappt vet hur jag skall hålla mig vaken, men lägger jag mig, sätter larmet på ca 20 min. senare och får slumra till, så är jag mycket piggare när jag vaknar igen.


Jag sover sällan middag hemma, på helger, men efter lunchen på jobbet, när det inte är väder att gå ut, då är detta verkligen att rekommendera !!


Hur gör ni? tuppar ni av ibland ??


18 kommentarer:

Kattlådan sa...

Men var ligger du då? Har ni vilorum på jobbet? Vi har ett men jag tror att man bara skulle tordas ligga där i avvaktan på ambulansen.

Skulle antagligen inte vakna på flera timmar om jag blundade för hårt...

Anonym sa...

När jag jobbade var det omöjligt att få vara ifred och "tupp-lura" nånstans. Och som det är nu behöver jag det inte. Men jag tror på att det verkligen funkar med en kort "power-nap"! Så fortsätt med det, tycker jag! :D

Wassen sa...

Hej Nillan !

Jag känner igen mej själv, exakt med samma symptom. Roligt att se att man inte är alldeles ensam om en sådan "ovana". ;D Då ställer jag väckningen på mobiltelefonen på ca en halv timme, och vaknar ganska vederkvickt. Jag behöver ingen säng, finns det inte något annat kan jag lägga mej på golvet, och somnar som en stock.

Gunilla sa...

Katten, hehe, du vi har vilrum, men jag brukar lägga mig i vårat "omklädningsrum".. där finns lite mattor att lägga på golvet, får inte vara för bekvämt... :O )

Gunilla sa...

Tofflan, japp, i perioder är det guld värt att lägga ner lekamen i vågrätt läge, men det får inte bli men än en kortis, annars är man helseg !!

Gunilla sa...

Wassen, ja visst är det skönt att man kan kvickna till sådär snabbt... från att vara urtrött så blir man riktigt piggelin :)

Pjoltas sa...

Jag mår skit av att tupplura.Känner mig bakis och skakis efter en 20 minuters lur.
Det finns en man på mitt jobb som sover 75 min efter varje lunch. Han mår jättebra av det och Nej, han får inte betalt för det.

Gunilla sa...

Pjoltas, ja det är ju inte skoj..då vill man sova många timmar :)

Pillan sa...

Jag försöker ta en lur på så där 10 minuter ibland och det är så skönt.. får inte bli för länge för då blir man trött tycker jag..
Trevlig helg vill jag passa på att önska dig!!! kram Pillan

Gunilla sa...

Pillan, precis, och jag kom på nu, nän som sa att man kan hålla nått i handen, och när man tappar det, så har man "napát) klart !

Önskade dig detsamma !

Anonym sa...

Ja jag går också och vilar en sväng efter maten, 20 minuter är precis lagom. Sen är det som att man vaknar till en ny dag.
Carola

Gunilla sa...

Carola, ja man önskar alla skulle ha den möjligheten iaf, men alla är väl inte lika trötta iof. Det går i perioder..

Anonym sa...

Jepp, bara en kortis, annars blir man seg som kola! Det samma gäller ju sovmorgonar - får inte bli hur långa som helst, för då segar man till! :D

Gunilla sa...

Tofflan, helt sant, lagom är bäst !

Det är nog därför jag är lite seg idag, var vaken tidigt men somna om :()

Micael Rombin sa...

Vågar man verkligen prata öppet om tupplurar på jobbet? Tänk om chefen läser det?

Gunilla sa...

Micael, att ligga 20 min på min lunch som är min fritid kan väl ingen säga nått om? Policyn i övrigt är att vi får använda nätet ungefär som om man tog en rökpaus..eller fikar vid skrivbordet istället för tjatterhörnan.

Micael Eriksson sa...

Du har det bra du, vår chef har börjat Googla på all personal för att ha något att... ja gud vet vad han ska ha den informationen till.

Gunilla sa...

Micael, jorå, jag tycker vi har det bra, ömsesidigt förtroende.
Idag blev det ingen tupplur..har precis tagit en promenad i solskenet !! (ja på lunchen alltså)