onsdag 27 oktober 2010

Idag har jag en marinblå tröja på mig . . .



Men idag ser jag att det finns en upprop på facebook, bl.a, att man ska bära nått i lila idag för att visa att:


"Citat från Facebook"


"Onsdag 27 oktober vill jag uppmana alla - oavsett sexuell läggning, ursprung, kön och ålder - att bära något lila. Gör du det säger du "it gets better" till alla HBT-ungdomar (och vuxna) i Sverige som ännu inte har mod att vara öppna.


På senare tid har fem unga pojkar begått självmord i USA efter att ha blivit mobbade på grund av sexuell läggning. Det är lätt att avfärda som något som bara händer "over there i bibelbältet", men s...å sent som 2009 pratade FHI om unga HBT-personers hälsa i Sverige. Fysiskt mår de bra, psykiskt mår de sämre. Självmordsförsök är 2,5 gånger vanligare bland unga kvinnor som är osäkra på sin sexualitet, och mer än 5 gånger vanligare bland dito unga män.Det räcker med en näsduk synligt virad om handleden, ett halsband eller en mössa. Det viktiga är att det syns.


När jag var ung och inte öppet homosexuell önskade jag ibland att det syntes på alla som var homosexuella på något sätt, så jag kunde veta hur många andra som var som jag. Den önskan slog aldrig in, men det näst bästa hade varit om alla som inte såg homosexualitet som något sjukt, konstigt eller äckligt på något sätt visat det.


Om så bara för en dag."



länk till tidningar som skriver om det, har inte läst alla....
Hade dom "marknadsfört detta lite tidigare så hade jag såklart haft lila på mig" ..... hade nån av er sett detta tidigare ??

10 kommentarer:

cathrin- sa...

En bra idé du, att hitta likasinnande. Eller så kanske somliga vill vara "anonyma". Det borde vara Ok att i dagens samhälle att ha vilken jäkla läggning man vill, så länge ingen annan far illa av det. Jag är inte med på facebook. Kanske missar jag en del? ha det bra i dimman.
/cathrin

Gunilla sa...

cathrin, det är ju för en god saks skulle som alla kan visa support, men det kan inte vara någon riktigt officiel grej, eftersom det bara är uppmärksammat på FB :)... litegrann som kanelbullens dag? då äter jag bullar fast jag inte gör det så ofta annars :))

Anonym sa...

Fast jag hade hört om det trots att jag inte finns på Fejan... ;-) Problemet var att jag är hos mamma och hade inget lila med mig...

Gunilla sa...

Tofflan, men jag såg mamma hade lila schal på sig när ni var på kinarestaurangen :)

Annapanna sa...

Jag såg det på fejjan för över en vecka sen och den har stått med på "evenemang jag ska delta i" På jobbet var det många som hade lila idag. Fast det var, vad jag vet, mest hetero-folk :)

Kattlådan sa...

Jag har inte ens hört talas om det.

Gunilla sa...

Anna, hade inte hört ett ljud... men det var väl inget negativt på skolan då iaf... :)

Gunilla sa...

Katten, näe samma här ... men men man kan inte hänga på allt :))

Micael sa...

Visste inte om det, men jag bär lila idag.

Gunilla sa...

Micael, ja det borde inte spela nån roll vilken dag :))