onsdag 17 november 2010

Ny födelsedag att fira !!

Min pappa var norsk och min mamma är svensk, alltså är jag Svorsk som endel säger. Jag har fram till den 1.11 i år varit norsk medborgare. Men, nu tänkte jag leva resten av mitt liv som svensk medborgare.
.

475 :- fattigare och ett par blanketter senare är jag så svensk medborgare :) ... än har inte gått så lång tid så jag känner någon skillnad, skall rapportera in senare om jag märker något !!






I mig rinner fortfarande 50% av var sort i blodådrorna, och man känner ungefär lika starka band åt båda håll. Det är mest av praktiska skäl jag byter.

.
Själv har jag rätt bra koll på både svenska och norska, men om någon vill förkovra sig i vårt broderlands smurfspråk (wandus synpunkt :) ) så kan ni väl försöka översätta nedan svenska ord till Norska. Facit finns under KIKA INTE !!
.
Lycka till !!
Översätt dessa svenska ord till norska :
1 Alkoläsk

2 Ambulans

3 Apelsin

4 Avgasrör

5 Badkar

6 Banan

7 Bajs

8 Bajskorv

9 BH

10 Bil

11 Blomsteraffär

12 Bok

13 Båtluffa

14 Champagne

15 Chips

16 Dammsugare

17 Dubbdäck

18 Dynamitgubbe

19 Däck

20 Ekorre

21 Erektion

22 Fantomen

23 Ficklampa

24 Fladdersmus

25 Flygplan

26 Frack

27 Freestyle

28Fyrverkeri

29 Fåtölj

30 Förfest

31 Galna kosjukan

32 Giraff

33 Golf

34 Golvmatta

35 GPS

36 Grillad kyckling

37 Groda

38 Grodyngel

39 Gynekolog

40 Gruppsex










Norska Facit


1 Rusbrus

2 Klantetaksi

3 Orangekule

4 Eksospotte

5 Bløtebytta

6 Guleböj

7 Bærsj

8 Snuskepölse

9 Tuttekasse

10 Rullebrumm

11 Djungelkiosk

12 Bladesamling

13 Öyehopping

14 Sprattlevann

15 Potetgull

16 Lorteslurper

17 Piggdekk

18 Knallekorv

19 Snurregummi

20 Tallefjant

21 Försyvelse

22 Trikåthomas

23Lysepinne

24 Vinglefitte

25 Flaxehytt

26 Pingvinkofte

27 Lommedisko

28 Panglyse

29 Stressless

30 Forspel

31 Kugalskap

32 Periskophest

33 Ängsbiljard

34 Trampetapett

35 Vilsedose

36 Kremerte hönsungdommer

37 Frosk

38 Rumpetroll

39 Musekiker

40 Klumpesnusk

Detta var del 1 i Nillans Norskutbildning !!

24 kommentarer:

cathrin- sa...

Vad bra, jag gillar Norge och tycker de har många mysiga ord. De känns så genuina och varma. Kan du själv prata norska?

Systerdyster sa...

Tack för dagens skratt! Men jag undrar...känner du dig inte smartare nu då, som svensk? :-)

Anonym sa...

Grattis, tror jag..? ;-)

Daniel sa...

hehehheheh så roligt!! :)))

Gunilla sa...

Cathrin, ja jo, det kan jag väl, men allt kan jag inte :) många år sedan man hade norska språket dagligen omkring sig :)

Gunilla sa...

Syster D, hmm låt mig tänka efter, nä känns ingen skillnad :)

Gunilla sa...

Tofflan, ja, jag vet inte, men det kanske är en 3 veckors inkubationstid som typ vattkoppor innan man märker nått ??

Gunilla sa...

Daniel, greit du liker de ;)

Anonym sa...

Gunilla, jag läste precis i AB om det där med att ha rött band på sig vid mens. Norge är inte alltid ett bra land. ha det gott!
/cathrin

charlotte sa...

haha det var bára en jag gick bet på. näevars

Fenixmonas sa...

Både gubben o jag har mycket norskar i släkten...vi är ju norskar i grunden då vår del av landet en gång var norskt. kramiz

Stattinskan sa...

Haha, tur att du hade facit, min hjärnaktivitet är väl inte precis på topp den här tiden på dygnet ;-)
Hur kan det komma sig att du bestämde dig för att bli svensk?
Gomorron :-)

Gunilla sa...

Cathrin, näe armbandet var en sunkig idé, men på aftonbladet stod också om ett företag i sverige som förbjuder folk att äta och dricka vad dom vill på jobbet, inte heller så intelligent :))

Gunilla sa...

Kloppan, då var du duktig tycker jag :)

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja och norge var en del av sverige när min farmor föddes :)

Gunilla sa...

Gomorron Stattinskan, lite tidigt för hjärnaktiviteter, håller med. Jag är ju den jag är vad som än står på ett papper, och det är billigare o enklare att skaffa pass som svensk, och jag känner mig snuvad som inte får rösta i det land jag lever i och betalar skatt i... så, och jag är ju 50/50 så nu har väl halva livet gått då byter jag :)

Tina Högman sa...

Jag är sambo med en norrman, Morten. Han har bott i Sverige i drygt 20 år och kallar sej svensk för det mesta, fast han är fortfarande norsk medborgare! Jag brukar komma med såna där "norska" ord ibland, det brukar sluta med att vi försöker bräcka varann i norge v/s sverigehistorier...

Min syster har gjort tvärtom. Hon är svensk medborgare och bosatt i Norge sen typ 15 år eller nåt.

Gunilla sa...

Tina, alla varianter är bra :)

När jag var barn och vi var i Norge på alla skollov, så fick man alltid höra att "svenskarna" var på besök. Hemma i Sverige var vi "norrmän" istället, man var liksom aldrig på rätt ställe :)

Micael sa...

Är du inte Noensk då?

Ylva sa...

Nu vill jag veta vilka ord som finns på riktigt. Rusbrus till exempel säger de ju faktiskt i Norge.

Kattlådan sa...

Är det inte lite otaktiskt att tacka nej till alla oljemiljarder?

Pansartax - krokodil.

Gunilla sa...

Mikael, näe Svorsk låter bättre :)

Gunilla sa...

Ylva, ja potetgull också :) ..i övrigt vill jag väl inte råda nån att använda denna lista vid norgebesök, om man vill bli väl mottagen :)

Gunilla sa...

Kattlådan, jo om du berättar hur jag ska få ta del av dom :)