onsdag 26 januari 2011

Blåst !!!

Har ni sett elons drive angående vår elförbrukning ? De säger att ca 10 % av hushållselen går till apparater som står i "standby-läge" när de ej används. Av det totala elförbrukening är det ca 2% som går till detta. Lika mycket el som vi producerar genom vindkraft.

Jag får erkänna att jag bidrar med min TV i sovrummet, hmm får tänka till där.

Jag tycker 2 % är mycket om man tänker på hur mycket el som förbrukas i hushåll och industri och övriga samhället, tycker inte ni ?



- känns lite "blåst" att bränna all vindkraft på standby...


10 kommentarer:

Anonym sa...

TV-apparaterna har jag aldrig i standby-läge med tanke på brandrisken (många gamla exemeplar exploderar), men sen står ju DVD-spelare, stereo etc i standby-läge hela tiden...

För min del ingår elen i månadsavgiften (hyran kallas ju så när man har bostadsrätt) och det är jag väldigt glad för just nu!

Ylva sa...

Visst är det dumt att det går en massa ström på standby. Man tror ju att det ska vara avstängt nästan.

Gunilla sa...

Tofflan, när jag bodde i bostadsrätt.. så ingick inte hushållsel i hyran , men det låter bra att din gör det :)

Gunilla sa...

Ylva, ja inte trodde jag det gick såå mycket som all vindkraft skapar...känns liite onödigt

Fenixmonas sa...

Ja, man tänker ju oftast inte på att det faktiskt går ström även i standby läget. kramiz

Gunilla sa...

Fenixmona, nog för att jag tänkter på det, men inte att det var så mycket som Sveriges vindkraft skapar...

Anonym sa...

Är det bättre att ha på tv:n om natten då, som jag hehe.
Carola

Anonym sa...

Ja det är inte alla bostadsrätter som har elen inkluderad i månadsavgiften, vår förening är nog ett undantag snarare än en regel. Men mamma bor i hyres och hon har faktiskt också elen inkluderad i hyran, som det ju heter när man har hyresrätt! Så vi har tur...

Wandus sa...

Jag hoppas att jag läste fel och att du inte på fullt allvar har ställt en tv i sovrummet. Det är nästan lika illa som att ha en tv i köket.

Gunilla sa...

Wandus, du läste så rätt, är såå mysigt att kunna slå på tv´n på morron och se nyheterna när man vaknar till liv, eller se en film lite sent, så det bara är att släcka och somna sen (nu vet jag att det ofta händer att jag sover med tv påslagen, och det är ju ÄNDÅ värre :)