fredag 28 januari 2011

Vem är du ?

Som jag har påpekat vid tidigare tillfällen, så forskas det om mycket som man undrar om det verkligen är nödvändigt liksom ? Men lite nyfiken är jag i alla fall, nu när det gjorts en studie.
Stämmer beskrivningen av sovställning in på dig ?

Själv sover jag nog mest i position 1, möjligen liite inslag av 3. Men, gör även avstickare till ryggposition emellanåt, men snarkning som påföljd !!



Vilken sovtyp är du?

1. Fosterställning

Fosterställning är den vanligaste sovställningen. Av de 1000 testpersonerna sov hela 41% på det viset, varav mer än dubbelt så många kvinnor som män.
De som kryper upp i fosterställning beskrivs som tuffa på utsidan men känsliga i hjärtat. De kan vara blyga när de först träffa någon, men slappna snabbt av.

2. Som en stock

15% av testpersonerna sov liggandes på sidan med båda armarna ner utefter sidorna.
Dessa personer beskrivs som lättsamma, sociala människor som gillar att vara en del av gruppen. De har lätt att lita på främlingar men kan vara lättlurade.

3. Längtar positionen

13 procent av testpersonerna som på sidan med båda armarna ut framför sig.
Det anses tyda på en öppen karaktär, men som samtidigt kan vara misstänksam eller cynisk. Personer som sover på detta vis är långsamma med att bestämma sig, men när de har fattat ett beslut går det inte att ändra det.

4. Soldatpositionen

Åtta procent av testpersonerna valde att sova liggandes på rygg med båda armarna vis sidorna.
Människor som sover i denna position är i allmänhet lugna och reserverade. De tycker inte om att göra väsen av sig, men ställer höga krav på sig själva och andra.

5. Fritt fall positionen

7% av testpersonerna sov på detta sätt, på mage med händerna runt kudden och huvudet vänt åt sidan.
Dessa personer beskrivs som sällskapliga och fräcka, men med en tendens att vara nerviga och sköra. De gillar inte kritik, eller extrema situationer.

6. Sjöstjärnepositionen

5% sover på detta vis. De ligger gärna på rygg med båda armarna upp runt kudden.
Dessa personer har lätt att få många och goda vänner eftersom de alltid är beredda att lyssna till andra, och erbjuda hjälp när det behövs. De tycker i allmänhet inte om att vara i centrum.

Artikeln finns på aftonbladet om du vill läsa mer

20 kommentarer:

Wandus sa...

Va, sover 41 procent i fosterställning? Det var det djävligaste! Jag föredrar fritt fall positionen eller soldatpositionen (men det roliga är att beskrivningarna av dem som föredrar dessa sovpositioner är rakt motsatta). Kanske är jag sovschizofren eller så är jag bara snarkfrän. Vem vet?

cathrin- sa...

Kolla min blogg, jag fick just in ett tips om hur man eliminerar skräppost. F ö läste jag i en annan blogg om det här med sovställningar. Jag är nog mest nr 3, men undrar hur man forskat fram detta? Får tas med en nypa salt tror jag. Känner du igen dig?

Anonym sa...

Konstigt att grupp 5 inte gillar extrema situationer då de sover " i fritt fall", själv tillhör jag den gruppen. Men nu när jag är i vecka 34 får jag snällt ligga på tvären.
Carola

Gunilla sa...

Wandus, du är nog sovschiztso du :)

Gunilla sa...

Catrin, ja lite faktiskt, men det stämmer nog in på många :)

Ja jag tar inte sådana här saker allvarligt alls, men lite kul läsning. Kollar in spamtipsen hos dig !

Gunilla sa...

Carola, ja magläge i graviditeten är väl att utmana lite väl ! Nu börjar det blir spännande när det närmar sig !!

Stattinskan sa...

Jag är ettan och fyran - kan inte sova på mage för då domnar armen och jag får huvudvärk ;-)

Gunilla sa...

Stattinskan, som mig ungefär då, fast huvudvärk får jag inte.

Undrar om det är många som sover no 2 ? ser stelt ut :)

Anonym sa...

Ha ha ha, stämmer verkligen på mig, fräck och känslig för kritik, position 5...
Kram och ha en go fredag! :D

Gunilla sa...

Tofflan, ja jag tror prinsessan går under samma beskrivning :)

kram själv, i kväll blir det fredagsmys i sporthallen :()

Sladdertackan sa...

Jag sover som en "elvisp", dvs. jag byter ställning, ofta, ofta, beroende på att jag har värk. Jag sover inte i fosterställning utan mera i "framstupa sidoläge", på rygg (utan kudde) i pos. 3 och 5, vad man nu kan dra för slutsats av det? Konstig kanske? Snarkar gör jag också.

Sladdertackan sa...

Jag sover som en "elvisp", dvs. jag byter ställning, ofta, ofta, beroende på att jag har värk. Jag sover inte i fosterställning utan mera i "framstupa sidoläge", på rygg (utan kudde) i pos. 3 och 5, vad man nu kan dra för slutsats av det? Konstig kanske? Snarkar gör jag också.

Gunilla sa...

Sladdertackan, jag sladdrar också i sömnen emellanåt, men elvisp, det var ett nytt begrepp:)

Annapanna sa...

Jag säger som tofflan, jag är 100% magsovare ;)Gärna på tempur men helst med diiiii...

Gunilla sa...

Anna, eller hur, helst har du huvudet under kudden också ;)smu

Fenixmonas sa...

Jag sover som roterande Fredrik men somnar alltid i position ett, vaknar ofast i den sista positionen...Kramiz

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja bara du inte ramlar ur sängen :)

Anonym sa...

sover som sjöstjärnan med det undantaget att jag bara har en arm upp. det kanske r det som gör att jag älskar att stå i centrum

Gunilla sa...

Kloppan, kanske det :)

Margit sa...

Jag ligger som 1:an..i fosterställning..OCH har alltid en kudde mELLAN mina knän..för annars får jag så ont...
Kram!