torsdag 3 februari 2011

Dialekter ..

Häromdagen diskuterade jag dialekter med Tofflan. Hon är ursprungligen Östgötebo, och det var en lite speciell dialekt. Vi diskuterade det med anledning av att vi såg på familjen ANNORLUNDA, familjen Pipperud, som vi döpt om familjen Imsrud till, eftersom dom inte verkar göra annat, är från samma ställe ....





Borlängemål är nog snudd på fulaste varianten av dalmål i alla fall, men det låter nästan gulligt när man ser papegojan Jackolina prata dalmål ..... höj upp ljudet så du hör allt hon säger !!

- vad gjorde du, prutta?



Papegoja som pratar dalmål

Vill ni höra ytterligare Dalmål ? då finns det en arg gubbe som inte tycker vi pratar svenska som vi bordet göra ....

18 kommentarer:

Systerdyster sa...

Underbart, jag kissar nästan på mig av skratt!

Anonym sa...

Nej, vad trist, jag lyckas inte få fram det. Jag ville gärna höra en papegoja tala dalmål. Jag gillar daladialekten annars. Jag får göra ett nytt försök senare./cathrin

Gunilla sa...

Systerdyster, så härligt, att orden kan bli så tydliga !!

Gunilla sa...

Cathrin, hm skumet, googla annars på papegojan jackolina

Anonym sa...

Underbart rolig goja : "Skratta, mamma!" Och arga gubben...
TACK för mitt första skratt idag!
KRAM!

Sladdertackan sa...

Underbar goja!

Gunilla sa...

tofflan, ja härlig goja, och när du är glad blir jag glad !

Gunilla sa...

Sladdertackan, jag blir nästan sugen att skaffa en sån...fast jag kanske pratar för mycket själv :)

Anonym sa...

Tyvärr kunde jag inte höra gojan, övriga familjen sover.

Natti, natti !

Anonym sa...

Jag tycker att dalmålet lät positiv även när Gubben var arg :) Annat är det med min smålandska, jag låter ju deppig när jag är glad.
Carola

Gunilla sa...

Anonym, då har du ditt roliga kvar :))

Gunilla sa...

Carola, är det så menar du ? det har inte jag tänkt på. Hör inte småländska så ofta, tänker mest på emil i lönneberga o co, men dom lät väl mysiga :)

Stattinskan sa...

Vilken underbar gojja - vill också ha ;-)

Gunilla sa...

Stattinskan, tänk bara på att dom blir 30 år och äldre :)

Micael sa...

Rump masarna (Avesta, Ludvika) har den värsta dialekten i hela Dalarna. Manliga doftgranar håller jag med om är för mycket. Varfrö finns det så sällan kvinnliga doftgranar? Skönt att i bland slippa andnöd

Gunilla sa...

Michael, OK, tur jag har en skrivblogg och inte filmblogg dårå ;)

Anonym sa...

Jag tycker vi låter deppiga iaf.
Carola

Gunilla sa...

carola, hmm men det är ni väl iaf inte ? :)