fredag 4 februari 2011

Man + Överdrivet mycket parfym = Försäljare

I dag hade vi besök av en försäljare i möbelbranchen. Vad är det som gör att försäljare, främst manliga, måste stinka taxfree när dom ska ut på säljuppdrag ?
Jag minns när jag för dryga 20 år sedan när jag började jobba, hur jag reagerade på att i stort sett alla manliga försäljare (finns kvinnliga också, absolut..) var som vandrande doftgranar.
En äldre kollega sa alltid på klingande Långshyttemål när han såg att det var försäljare på ingång .. "nu kömmerä e´tocka där luktagöttärä igen"
+





Själv är jag allergisk, och har svårt att tycka stark parfym luktar gott över huvudtaget, så det kanske bara är jag och min fd. kollega som reagerade negativt på doften.

Vad tycker ni ? är det fräscht att stinka parfymaffär som försäljare ?

Jag säger ingenting om det skulle vara lite "lagom", det är just den här indränkta varianten jag inte kan med ....

16 kommentarer:

Systerdyster sa...

Nope, om du frågar mig. Jag har en chef (kvinnlig) som STINKER parfym! Ganska olämpligt när man arbetar med sjuka människor. Det är tarvligt och jag misstänker alltid att det i själva verket rör sig om taskig hygien. Så elak är jag"

Gunilla sa...

Syster D, det är nog inte alls otroligt att det kan vara så. Hade en lite speciell äldre kvinnlig kollega för många år sedan, som "doftade" en blandning av svett o parfym, uuurkkk

I sjukvården är det väl A o O att INTE ha parfym.

En anekdot: Min pappa hade KOL och hade även haft TBC. När har låg på lungkliniken för 20 år sedan, då rökte till och med överläkaren på avdelningen :)

cathrin- sa...

Nej usch, jag sitter ibland i en recception och det kommer besökare som stinker parfy, då luktar det hela dagen och jag får huvudvärk. På vissa ställen (sjukvården) är det förbjudet att ha parfym på sig - helt Ok tycker jag.

Anonym sa...

Nej men hur jag skriver, sitter på jobbet och är lite stressad. Hoppas du fattar mina kråkord? / cathrin

Anonym sa...

Som svar på ditt inlägg på min blogg:Jag tycker du verkar ha en hel del bloggkontakter. Jag tycker mina kommer och går, en hel del försvinner plötsligt och då ska man börja om på nytt känns det som. Är glad för att ha dig som trogen besökare i alla fall. kram
/cathrin

Gunilla sa...

Cathrin, jag förstår absolut. Ja inom sjukvården ska man självklart ta hänsyn. Undrar om dom själva blivit "imun" mot sin starka doft? I trappen där jag bodde förrut bodde en tjej...det kändes långt efter att hon öppnat dörren till lägenheten, en stank av start parfym. Törs inte tänka hur det skulle luktat därinne...

Anonym sa...

Näää, det är aldrig OK att överdosera parfym. Det finns folk som inte tål lukten/doiften alls och man bör nog tänka sig för i vilka sammanhang man ens använder parfym. Tycker jag, dårå.

Stattinskan sa...

Nä, gu bevars - Parfym ska anas inte stinka :-)

Anonym sa...

Jag håller med dig. Gubben min är försäljare ju och stinker parfym, det ska ju bara anas som hon skriver i inlägget ovan. Jag har sagt till han flera gånger, men har slösar på sin parfym ändå, 2-3 puffar tar han. Jag har knappt en halv puff från min flaska varge morgon.
Carola

Gunilla sa...

Tofflan, jag håller helt med !

Gunilla sa...

Stattinskan, precis, ungefär som att ha 10 ränder ketchup på en korv ? en is enough!!

Gunilla sa...

Carola, tycker han själv det luktar gott med indränkta parfymerare ? men, det kanske liksom bara ska vara så ? men hajjar liksom inte...

Anonym sa...

Nej han tycker inte det luktar gott när folk stinker parfym, men han säger att han inte själv känner att han luktar. Men jag säger att man blir ju till slut immun mot den egna parfymlukten, men det blir inte vi runtom.
Carola

Gunilla sa...

Carola, haha han är fast i parfymträsket alltså. inget ovanligt, men synd dom inte känner odören själva :)

Anonym sa...

Jag kan inte heller med starka parfymer, tycker det är hänsynslöst mot ens omgivning, att bara stänka på sig hur mycket som helst och så får hans eller hennes omgivning lida och kanske drabbas av svår huvudvärk. Men det är ju så känsligt. Ska man säga: snälla du, ha inte på dej så mycket parfym. Risk finns väl att personen blir kränkt. Svårt det där.topparochdalar

Gunilla sa...

Toppar o dalar, ja, det märkliga är att nästan alla har samma uppfattning, även dom som dränker sig i parfym, men det måste vara att dom är immun på nått vis. Allra värst är det för dom med astma, då är det t.o.m farligt, inte bara obehagligt...