onsdag 16 mars 2011

Statistik är oftast tråkig...

Statistik är oftast ingen intressant läsning, men nu när jag lärt mig att kolla upp lite vilka mina besökare är, så har jag dykt lite i källorna. Jag vet naturligtvis ni som är trevliga och kommenterar mina inlägg är, sen vet jag några som följer min blogg som bara läser men aldrig kommenterar, för ibland tas saker upp som jag funderat på hur den kunnat veta deet... :)

Lite skoj är att se hur folk hamnat här som googlat efter nått.... populärt att leta efter häxor med andra ord !!

häxa
9
japansk ögonkontroll
2
postkodlotteriet åter till avsändaren
2
alex senap + ove + solsidan
1
bild häxa
1
google.com melodikrysset.the harder way
1
häxa+bild
1
lasse stefanz
1
ove senap
1


Sen kan jag se hur många från olika länder som varit och läst senaste dygnet, 2 från tsunamidrabbade Japan bl.a.

Hela tiden 15 mar 2011 12:00 – 16 mar 2011 11:00

Sidvyer per land


Sverige
47
Japan
2
Nederländerna
1


Sen kan man se statistik på detta vis också....

Sidvyer, idag
12
Sidvyer, igår
64
Sidvyer, senaste månaden
1 284
Sidvyer, all historik
10 288

Varför jag tog upp det här idag, var för att jag läste på en annan blogg att man kan själv se till att "fuska" till sig statistik... men det fattade jag inte riktigt vitsen med. Tydligen kan man tidsinställa inlägg på passagen strax efter midnatt, då får systemet "spunk" och alla får typ 900 besökare automatiskt... haha... kunde inte annat än skratta lite åt det. Har faktiskt tänkt på det när det gäller just att endel bloggar som ligger på topp med massor av besökare, knappt har några kommenterer ? Skulle vara jättetråkigt om ingen hade synpunkter på det jag skrev, men ha en statistisk på 900 besök istället !! Nä då föredrar jag några få bloggbekantingar som jag har
det.

Jag känner själv att det här blev ett av dom tråkigare inläggen jag skrivit... vad tycker du om statistik ? tror du på den ? stämmer det på din domän ? Är det viktigare för dig med många besökare eller föredrar du en kommunikation med dina läsare ?





- är Kurt Olssons diagram pålitligare än bloggdomänernas ?

20 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, jag förstår inte varför man skulle fuska med besöksantalet. Jag vet inte hur man skulle kunna göra det på WordPress där jag bloggar. Däremot tidsinställer jag vissa inlägg ibland - av praktiska skäl. Vanligen är det hiss- och disslistan som jag publicerar varje torsdagsmorgon.
Väldigt många som sökt på häxa och hamnat hos dig! :D

Anonym sa...

Skriver du mycket om häxor eftersom många av dina besökare tydligen hittat dig på det viset? Att "fuska" sig till fler läsare kan ju vara bra på så sätt att man syns och på så sätt kan nå fler läsare. Annars tycker jag att kontakten och kommentarerna betyder mycket mer än antalet besökare./cathrin

Daniel sa...

ush struntar i besökarantal, förr i tiden kollade jag nu som då men blev så deprimmerad när kurvan svängen rejält konstant.
Ush då blir inte bloggande bra heller (för min del) så struntar i det & e glad för att bloggvänner man fått!!!

Gunilla sa...

Tofflan, nä skulle väl kanske vara som passagen där dom har en lista, om man tror att man blir mer läst kanske om man ser att en massa ändra läser...liksom.. gissar jag.
Ja, inte visste jag att jag hade ett till nickname som det söktes på för att hitta min blogg ;)

Gunilla sa...

Cathrin, näe jag tror det beror på att jag är en häxa, som dom dom söker på just häxa, och då hittar dom mig :)

Gunilla sa...

Daniel, helt sant, kul att se nån gång, men inget att grotta ner sig i ! då är det bättre att läsa bloggar :)

kattlådan sa...

Passagens redaktion skrev att de skulle ta bort antalet besökare men så länge det finns folk som "fuskar" till sig sidträffar så höjs väl Passagens marknadsföringsvärde så det kanske blir att bita sig i svansen. Det är bara lite trist att det ligger bloggar på mest visade-listan som inte har haft ett inlägg på flera år... Om man nu skulle vilja ha något nytt och kul att läsa och söker tips den vägen.

Jag bryr mig inte om antalet sidträffar. Passagen har lagt upp mig på framsidan tre gånger, vilket bara gör mig nervös. Är mer inne på din linje - mindre och mer intimt. ;)

Anonym sa...

Va, inte visste jag att du var en häxa? En bussig sådan i så fall. (Ang ditt inlägg på min blogg så är jag sjukskriven nu och det blir kanske lite extra grubblande då vad folk utanför bloggen, t ex arbetskamrater, ska tycka och tänka om mig)/cathrin

Gunilla sa...

Katten, jasså, ja iof förstår jag att de vill puffa för dig, för du skriver så bra ! Men, som vi säger här i sverige, lagom är bäst :)

Gunilla sa...

Cathrin, OK på det viset, hoppas det löser sig med att du blir bra snart igen! Det är trevligt att du hälsar på här ibland iaf och meddelar dig så vi vet att du är rätt OK !!

Anonym sa...

Intressant att du får sån ingående statistik om din blogg.Ett av de ämnen som googlas mest på min blogg är ett litet inlägg jag skrev om fikaraster, nästan daligen kommer det upp, lite lustigt. Skriver kanske nåt senare om s.k. besökarsiffror här på bloggen, mycket är ett mysterium. Ha det gott!topparochdalar

Fenixmonas sa...

Statistiken är ju mest kul för en själv! Man kan ha mycket besökare men nästan inga kommentarer...Det ser jag ju på min Turkietblogg. Den är avsevärt mer välbesökt än min vardagsblogg, men ytterst sällan att någon kommenterar där. kramiz

Stattinskan sa...

Hahaha - var det inte lite väl många "häxor" ;-D

Gunilla sa...

Toppar o dalar, ja statistiken spelar oss lite spratt ibland tror jag :)

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja vissa bloggar kanske är mer "läs/info" bloggar, än dom mer personliga.. egentligen betyder statistiken ingenting för mig, det är ju komminikationen med andra människor som är trevlig, men samtidigt kul att se den..

Gunilla sa...

Stattinskan, ja tur att det är många som sökt och att det inte är jag som är de många häxorna :)

Anonym sa...

Jag litar inte på passagens statistik. De säger att de ska ta bort den men det tror jag inte de gör..förlorar nog sin reklam då.

Jag bryr mig inte så mycket om statistik längre, skriver mest när jag tycker det är roligt.
Carola

Gunilla sa...

Carola, låter klokt, ungefär som vi andra gör då :)

Ylva sa...

Jag var på en bra föreläsning igår med en sosse från Malmö som berättade om hur SD vänder statistiken som de vill. När de räknar arbetslösa plockar de in alla möjliga grupper som till exempel barnlediga, sjukskrivna och vuxelever .

Gunilla sa...

Ylva, hmm ja då kan den väl inte vara rättvisande precis...mygel..