tisdag 15 mars 2011

Filmtajm !

För ett år sedan ungefär, skrev jag om dokumentären HÄSTMANNEN, nu har jag sett att det kommit en ny svensk dokumentär som heter KOKVINNORNA. Den går visst på biograferna först, och jag tyckte det var ovanligt att dom kör en sån typ av film där, men hoppas den kommer på tv sen, annars får man väl hyra den. Jag jag gillar såna här dokumentärer om folk som går sina egna vägar.

Lägger med en trailer om nån vill se . . .






När vi ändå har filmtajm på gång, så inväntar jag också filmen som gjorts tillsammans med Glada Hudikteatern. HUR MÅNGA LINGON FINNS DET I VÄRLDEN ?, av Lena Koppel, som har premiär nu i mitten på mars, och när man ser trailer npå den så vet jag att den kommer på min "vill se" lista också.


Det är så kul att dessa personer, trots sina handikapp, kan prestera och göra trevlig och rolig underhållning. Förr skulle dom hållas undan för samhället, dolda i sina skolor och verksamheter, det här är ett jättebra sätt att ta vara på deras talanger, för man ser att dom trivs med det dom får göra, även om inte alla vill vara med i rampljuset.



10 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. Har sett hästmannen 2 gånger och ska se kokvinnorna när den kommer på TV. Jag gillar också dokumentärer om ovanliga människor som lever sitt eget liv. Att någon fortfarande finns som är "annorlunda"./cathrin

Margit sa...

Nu har jag suttit och tittat...och njutit..av de roliga..Kokvinna..ja den var också så kul...
Kram!!!

Gunilla sa...

Catrin, ja härliga dokumentärer om udda människor, verkligen gripande !

Gunilla sa...

Margit, ja både kokvinnorna och lingonfilmen blir nog sevärda!

Sladdertackan sa...

Jösses. Kokvinnor. Jaja, jag är uppväxt med kor och har också mjölkat, men sedan kom mjölkmaskinen.

Gunilla sa...

sladdertackan, jag har aldrig mjölkat,, får väl skämmas att säga att det ser..hmm obehagligt ut på nått vis...ändå är jag mjölkälskare ut i fingerspetsen !

Fenixmonas sa...

Visst är det fint med filmer som skildrar folks vardag. kramiz

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja speciellt dom som går sina egna vägar :=) kramiz

Anonym sa...

Gillar också lite udda filmer, kommer säkert se bägge vid tillfälle.Bra att såna filmer görs och vem är förresten "normal" egentligen. Kan man nog dividera om.topparochdalar

Gunilla sa...

Topparodalar, jag påstår inte att någon är onormal, men att vissa går sina egna vägar och mår bäst av det :)