tisdag 29 mars 2011

Vad tror du ?


Dök på en artikel om en lite "udda" familj. Det handlar om vännerna som bestämmer sig för att skaffa barn tillsammans. Innan barnet föds har båda träffat varsin partner, och alla fyra har nu flyttat in i en stor lägenhet.


Mamman och pappan har huvudansvaret för barnet varannan dag/natt. Jag grunnade lite på huruvida det här kommer att funka ett längre tag eller ej, kan se både fördelar och nackdelar.


Vad tror du? läs om familjen och se fler bilder i reportaget i DN



- bild från DN, Abbe, mamma, pappa 1, pappa 2 ....


12 kommentarer:

Harald sa...

Det krävs en by för att uppfostra ett barn.
Normen ger barn tvâ föräldrar att ha som källa till trygghet, denna familj ger barnet fyra.
Fyra människor som ger honom kärlek, trygghet och förebilder.
är övertygad om abbe blir en oerhört öppen, trygg och emanciperad medborgare.
Sânt här värmer mitt hjärta!

Gunilla sa...

Harald, ja det tror jag också, om konstellationen håller ihop, men så är det förvisso i alla familjer :)

Anonym sa...

Jag har bloggat om detta själv, så du vet ju vad jag tycker! :D
http://tofflan.wordpress.com/2011/03/27/abbe-har-fyra-foraldrar/

Anonym sa...

Suck - vet inte vad jag ska tycka. Men det kanske fungerar lika bra som en "vanlig" familj. "Vanliga" familjer fungerar ju inte bra heller alltid./cathrin

Gunilla sa...

Tofflan, det hade jag missat, men har nu läst vad du tycker :)

Att längta efter barn ligger tror jag i naturens gång, och nuförtiden så finns det lättillgängliga "skydd" för dom som inte önskar barn, så förhoppningsvis är dom flesta barnen efterlängtade hur dom än kommit till.
Sen finns det precis som dig, dom som aldrig får den längtan, och även dom som aldrig får barn pga olika problem. Hur en familj än ser ut när barnen föds, så förändras den ofta genom tid...
Blir väl nån som doktorerar i ämnet om 50 år :)

Gunilla sa...

Cathrin, troligen så fungerar det väl som i alla konstellationer, plus för att det finns fler vuxna runt barnet, - att fler ska enas om uppfostran osv. när han blir större :)

kattlådan sa...

De skulle ju flytta isär nu - så att bo ihop alla fyra - det är nog svårt att få att funka. Men fråga Sunny på Passagen hon bor i ett kollektiv med sitt ex och sin nuvarande.

Gunilla sa...

Katten, jasså skulle dom det,,, då läste jag för dåligt, nåja, inget ovanligt det iof :)

Ylva sa...

Oj, jag tror att det blir svårt att hålla ihop i längden. Det är ju tillräckligt svårt för två personer.

Fenixmonas sa...

Svårt att sia om men visst kan det fungera...det visar sig snart om det inte gör det. kramiz

Gunilla sa...

Ylva, ja precis, i teorin låter det bra, men i praktiken, och enligt katten så ska dom visst separera...

Gunilla sa...

Mona, ja, det beror nog väldigt mycket på vad typ av personligheter man är om det funkar eller ej, det är ju som Ylva säger svårt ibland för två att enas !