tisdag 3 maj 2011

Hur böjer man bil ?

Först av allt, vill jag tacka Maria Engelwinge, som berättade öppet om saker som inte alla pratar om men som många lider/lidit av. Tack även mina bloggvänner som besökte bloggen igår !!! Det var ett trevligt ombyte !!


o o o o o o o o

Jo, BIL, BILAR, BILJÄVLAR .... ja ursäkta det grova språket, men jag trodde jag skulle få ha en bil utan problem ett tag nu. Häromveckan kunde man höra ett svagt svagt knackande, när man körde bilen kall, men sen tänkte man inte på det när den blev varm då hördes inget.



I går tittade flickornas pappa och Jesper under huven, och lyssnade, ja, man kan tydligen använda en sopborste för att lokalisera ljudet, det såg dock lite roligt ut när Jesper "undersökte" bilen :) ... fick tankarna till den den gamla "trätratten" som användes för att lyssna på gravida, i alla fall förr....








- inte Bosse bildoktorn, utan Jesper !!




Ingen tordes säga vad det var, vi kollade oljor och sådana saker... men det blir att lämna in bilskrället och få kollat vad det är, för nu låter det lite mer när man startar, grrr, och jag som nyss lagt ut några laxar på nya sommarpjuck. Nåja, det skall väl lösa sig, men så irriterande!!


Som grädde på moset, eller kanske lök på laxen ? Jessica hittade ännu en bil att titta på igår, så hon och Jesper åkte till Örebro, provkörde och fick ner priset lite och tyckte det verkar vara en OK bil. En golf. Men, så kommer vi till den där tredje böjelsen i order bil.... dom hann bara åka en kilometer typ, så släppte kopplingsvajern !!! Och dessutom när Jesper höll på att fixa det, upptäckte dom nått litet läckage på nått annat... dom ringde och ville lämna tillbaka bilen, men det gick han inte med på. Ok, befintligt skick !!




Jesper kunde provisoriskt fixa kopplingen, så dom kunde sent sent börja rulla från Örebro till Avesta, och dom var hemma kl 2 på natten... stackarna, tyckte så synd om dom. Vilken himla dåligt start på sitt allra första bilköp. Nu verkar det tack och lov vara nått som Jesper fixar, annars får vi väl lösa det på annat vis.




- Hon är stor nu min äldsta, studenten ligger redan 1 år bak i tiden...

Det skulle vara så kul att få visa en bild på Jessica o hennes första egna bil, men jag har ännu inte sett den, så det får bli en annan gång. Det får bli lite somriga roliga minnen från förra årets student i stället.




- Jessica o Jesper på studentbalen i fjol, nu ligger vi i planering för Johanna som tar studenten i år !!!


Trevlig Tisdag !!!


16 kommentarer:

Systerdyster sa...

Bilar!!!! Ångest!!! Jessica kan få köpa en liten blå bil som står här utanför och inte fungerar...

http://www.systerdyster.com/2010_05_01_archive.html

...och det är alltså inte den som ska besiktigas. Trots att jag numera står mig i konkurrensen med Bosse Bildoktor så har jag inte lyckats ladda det j**la batteriet.

Lycka till med alla bilar, hojta om jag ska komma och meka lite! ;-)

cathrin- sa...

Eftersom jag har lätt för att oroa mig är jag nästan glad att jag ingen bil har att oroa míg för i alla fall. jag har inte ens ett körkort. Sån är jag.

Gunilla sa...

Bilar, ovärderliga när dom fungerar, och vise versa, liksom !!

var det inte du som hade gjort en egen tratt och det inte gick att tanka? eller hur var det ? :))

Syster, ja ska du ändå upp hit och besikta, så kan du väl lika gärna meka lite ? :()

Gunilla sa...

Cathrin, du bor i storstad, det gör inte vi, här funkar det inte att leva efter lokaltrafiken, man skulle behöva oroa sig ännu mer om man aldrig kunde åka bil liksom :)

Ett såkallat nödvändigt ont !

Systerdyster sa...

Tratten är preskriberad! Du har inte lagt en borste i motorrummet eller så? Det finns människor som gör det.

Gunilla sa...

Syster, självklart, my lips are sealed !!! :)

Nej, det har jag inte testat, men igår fick jag inte ens upp huven först, det är väl det minsta man borde fixa ?? Nåja, det var vajern som var trasig där, så man behöver vara 2... det kanske är därav slogan kommer "renault för två, en sitter i och en puttar på" :)

Anonym sa...

GAH! Bilar! Men Systerdyster är en riktig Bosse! Fast hon är svår på borsten... ;-)
Synd att min kompis Mekar-Bruden bor lite långt från er, annars hade jag rekommenderat er ett besök hos henne. Då vet man att det blir gjort och att det blir BRA gjort! Tråkigt för din dotter att första bilköpet skulle sluta så irriterande, men ÅÅÅ vilket vackert par de är, hon och Jesper!!!

Gunilla sa...

Tofflan, mekarbrudar har behövts här ja ! men, det löser sig nog. Jesper har koll på golfens brister så det fixar han nog ! Annars så finns det fler lösningar ! det var ju en väldigt billig bil iaf !

Ja, sööta o fina är dom ! Dom har varit ihop i typ 3,5 år...

Anonym sa...

Det var konstigt, jag trodde du köpte en nästan ny bil för ett tag sen och så krånglar den....tråkigt...

Jessica ser ut som en barbiedocka i den råsa klänningen ju.
Söt var hon som baby med :)
Trevlig kväll på er.
Carola

Gunilla sa...

Carola, nej inte nästan ny, -01 ...men den finns aldrig garantier för bilar, och jag vägrar köpa en bil för typ 80000 som rasar 10 tusen per år i värde, noway.

Ja söta döttrar har jag, undrar om jag är deras mamma ?? :)

trevlig kväll på dig med !

Anonym sa...

Vilken otur med första bilen, men tur att Jesper verkar vara en fixarkille som kan greja till det.
Roligt med studenttider, man känner sig väl rätt så stolt då som förälder:)mina tog för några år sen.tod

Fenixmonas sa...

Himla otur med bilen, hoppas det fixar sig! Studenten är ju en sån underbar hektisk tid, en tid som nu gör mig nostalgisk att tänka på...
Jag har beställt marias bok. Kramiz

Gunilla sa...

TOD, vi hoppas det snart löser sig med bilarna !!

Studenten, ja och vi hoppas att det iår skall bli finare väder, förra året var det svinkallt och regnade ... dock fint när dom hade bal.

Gunilla sa...

Fenixmonas, kul att du köper boken, jag ser också fram emot att läsa den!

ja bilar är bilar...

Anonym sa...

Nej en sådan ganska ny bil ska väl inte rasa...Nej jag ser knappt aldrig dig i bloggen så jag ser inte om ni är lika.

Nu sover Amanda, en liten stund,,pust..
Carola

Gunilla sa...

Carola, nä hoppas det är nått enkelt ! Ibland är jag väl med, men inte så ofta kanske :)

skönt med lite rast från mammajobbet :)