onsdag 4 maj 2011

Hur sexig är du på en skala !




Alltså, ibland undrar man om det inte finns viktigare saker att undersöka..... men sifo har tydligen gjort en undersökning på vilken dialekt som är sveriges sexigaste ! Tydligen är göteborska det som attraherar svenskarna mest ! Intressant skulle vara att se hur varje län själva röstade, eller egentligen inte. Hur som, har jag några sexiga bloggvänner ? eller har vi nån Örebroare ? ni fick inte en enda röst i undersökningen !!





- Alla faller vi väl pladask för Göteborgaren Kurt Olsson, eller ?



Från hallandsposten:

"Göteborgska knep första platsen strax före norrländska när svenska folket fick välja Sveriges sexigaste dialekt. Det framgår av en ny SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av en dejtingsajt. Det finns stora skillnader i svenska dialekters attraktionskraft och de hetaste dialekterna finns i Göteborg, Norrland, Skåne och Värmland.


Av undersökningen framgår att det finns tre klara grupper: de dialekter som gillas av över tio procent av svenska folket, de som gillas av mellan nio och fem procent och de som inte gillas alls.
Göteborgare, skåningar, värmlänningar och norrlänningar ligger alltså bäst till. I mellangruppen hittar vi Stockholm, Småland, Gotland och Dalarna.



De minst populära dialekterna hittar vi i Västergötland, Halland och Örebro. Örebro utmärkte sig med att inte få någon röst alls."


Fakta

Sveriges mest attraktiva dialekter

Göteborgska (18 %)
Norrländska (17 %)
Skånska (16 %)
Värmländska (15 %)
Dalmål (9 %)
Gotländska (8 %)
Stockholmska (7 %)
Småländska (5 %)
Västgötska (4 %)
Halländska (1 %)

- Inte lätt att nå framgång för Hjalmar alltså, men han har väl sin fru Hilda kvar ....


19 kommentarer:

cathrin- sa...

ha. Vi har skrivit om samma sak. Jag är förstås mäkta stolt som bor i "rätt stad". Annars gillar jag dalmål rätt bra och värmländska, men seigt.. njaa, då får man gå till franskan t ex.

Gunilla sa...

Ja, va lustigt Cathrin ! vi nappade båda på att blogga om det !
Jag, harkel, städade lite här i kommentarsfältet :)))

Göteborska är fint, endel värmländska, som karlstad, men höre nåen från hagförs trakterna... näe..

som jag skrev hos dig, varje dialekt i sig har så många olikheter !

Systerdyster sa...

Jag är hur sexig som helst. :-) Särskilt när jag tar till miiiina Liiidingöiiiiin!!!

Men ärligt talat, jag faller nog mest för Pite- eller Lulemålen. Och hur f*n kan man tycka att skånska är sexigt?

Anonym sa...

Jag har ju också skrivit om detta, som du såg. Och visst undrar jag om det inte finns vettigare saker att undersöka. Kan inte Sifo säga nej till vissa jobb? Jag menar, en del uppdrag kan ju få till konsekvens att seriositeten ifrågasätts...

Mina dialekter fanns ju inte med, så jag vet inte hur man ska tolka det????

Gunilla sa...

SysterD, lyft ner tungan från gommen nu :)

Som jag skrev hos Tofflan, så är det väl den människa man gillar i övrigt, som kan göra dialekter mer attraktiva än gemene man gör dom :)

Vissa pratar skånska fint också, men det är nog olika i olika delar !

Gunilla sa...

Tofflan, det betyder väl samma som för örebroarna är jag rädd ?? :)

cathrin- sa...

Tofflan, vad ahr du för dialekt då så får vi skicka en forskare till dig?

Gunilla sa...

Cathtrin, vi behöver nog bara fråga hennes särbo så får du höra att den mixen är nog helt godkänd :))

Anonym sa...

Som jag kommenterade hos cathrin tycker jag skånskan alltid är lika trevligt att höra, känns tryggt och bra på nåt vis. Men sexigt, vet inte riktigt det,ser mer nån matmor framför mej eller nån gemytlig gubbe som verkar njuta av livet.tod

Gunilla sa...

Tod, ja, jag trot som med alla dialekter...man tänder väl inte på dialekten utan personen i så fall, och då blir det vacker ? fast nån borde väl bli förälskad i örebro också ?? :)

Men om man tänker generllt på språk.. så är ju franska, italienska fina språk... men en film på tjeckiska kanske inte är lika exotisk språkmässigt ??

Wandus sa...

Hahaha! Som örebroare känns det lite träligt att inte ha en sexig dialekt men jag får väga upp det med ett sexigt utseende. ;)

Gunilla sa...

Wandus, det är jag helt övertygad om att du gör !!!

Maria sa...

I början av samtal tycker jag alltid att Göteborgare låter så trevliga men efter en timme så tycker jag att dom är otroligt gnälliga. men jag kanske träffat fel sorts Göteborgare?

kattlådan sa...

Jag tycker att det mesta är trevligare att höra än göteborska (kanske gnällbältet går bort ändå - sorry V-dalingar).

Fenixmonas sa...

Jaha och var hamnar då bohuslän på denna lista tro...Finns det inget viktigare att lägga pengar på, rätt meningslöst eller...kramiz

Gunilla sa...

Maria, hehe, som med göteborska som med andra länsdialekter så finns det dom som pratar grovare än andra... kanske du träffat grova göteborgare ? :)

Gunilla sa...

Katten, jasså, jag tycker oöverdriven göteborska är helt ok, ogillar när det blir för mycket...e dö go äöller ?? såna dryga uttryck som dom kör med kan bli lite för mycket :)

Gunilla sa...

Fenixmonas, jag vart hamnade ni ? Nä håller såklart med dig, denna gång tror jag det var en dejtingsajt som beställt ... jag har alltid sett sifo som seriösa, men detta var väl urbota fånigt !!

Gunilla sa...

Hoppsan, kloppan du hade kommenterat här och råka fått in 4 ... skulle radera 3 men råka rader alla !!

Du undrar hur skåne kunde få 16 %, kan det varit så att den gjordes i skåne ?? :)