måndag 17 augusti 2009

Mors lilla olle...

... i skogen gick.. Vi hade visserligen ingen Olle med oss, men en liter blåbär fick vi med oss, och även lite kantareller som var det vi var ute efter i första hand.




Vi var inte ute mer än en timme kanske, och skogturen fick ett abrupt slut. Je o Jo traskade iväg lite längre in skogen, och rätt var det var hör man iiihhhhh ..typ, sen ser man två blonda hårsvall genom granskogen, springade för fulla muggar (dock blev muggarna tomma under löpningen) dom hade stött på en älg som också var ute och promenerade :-D






Det hela avslutades med lite rensning, och sen blev det goa smörsteka på rostbröd lite senare !
Dan efter tog jag och mrs A en tur i dom västmanländska skogarna, och det blev en korg till. Fick sedan underbart god middag, Fläskfilé med kantarellsås och klyftpotatis, MUMS !!

14 kommentarer:

Annapanna sa...

Ja, kantareller är skogens guld

Gunilla sa...

Anna, mumsigt,specillt ihop med maten ;-)

Goran van Den Buske sa...

Älskar kantisar i omeletter. ( Nu fungerar länken;))

Gunilla sa...

Goran, osäker på om jag testat just "kantisar" i omelett... fast jag gillar omelett så det kan man kanske testa nästa gång !

...kanske hade en "svag" länk tidigare :)

Moraliskt indignerade Wandus sa...

Unga flickor som stöter på älgar, fnys! Jag säger då det. Fy! Hur är de uppfostrade egentligen. Nej, fös ner jäntorna till korvkiosken så att de kan börja stöta på människoliknande varelser i stället.
Man ska nämligen inte stöta på älgar om man själv inte är älghona och vill ha lite kuckeliku i storskogen, vill säga.

Gunilla sa...

Men Wandus, nu är du väl ute och cyklar :) ..du som inte förespråkar snabbmat, och här direkt anvisar du till det? :)

Men det där med att stöta på älgar :), det ska jag ta ett snack med dom om :D

Wandus sa...

Gunilla: Tack, jag blev lite orolig för de små liven (älgarna).

Gunilla sa...

Wandus, tack för att du gav mig nya perspektiv på det hele :-)

fen sa...

Vad mysigt ni har där tillsammans med rensning och lite datorförströelse.

Gunilla sa...

Fen, ja, lagom sysselsättning efter skogsvandring o älgrusning :)

Ylva sa...

Älgarna är inte så farliga som jägarna i dessa tider...

Nu har jag skrivit mer om Dårens dotter, ifall du vill läsa.

Gunilla sa...

Ylva, tack och lov är det väl en månad minst kvar tills det blir någon älgjakt häruppe :-) ...fram till dess jagar vi älgarna :D

Japp, har läst! och skall läsa boken!

Yoda Wandus sa...

Härligt att komma ut i skogen antar jag att det var.

Gunilla sa...

Wandus, verkligen, blir tyvärr alltför sällan...gäller att passa på nu innan jägarna intar sina marker :)