måndag 19 oktober 2009

Praktikanter

Som jag nämnde i tidigare inlägg så skall yngsta dottern praktisera denna vecka, hon går andra året på Handels på gymnasiet. Den äldsta går sista året på samma linje och har praktik två dagar i veckan hela året. Det här innebär att jag idag får svänga ihop matlådor till oss allihop ! Det var nog första gången jag har fått ladda upp så.


Köttfärssåsen står och puttrar och spagettin är snart klar, inväntar bara själva praktikanterna !

ICA´s reklam har jag alltid gillat, dom har också fått praktikant !!

15 kommentarer:

fen sa...

Rena storköket hemma hos er nu då! :)

Jag är inte säker på vad jag ska tycka om ICAs senaste reklam. Den gör mig orolig.

Men annars brukar jag gilla ICAs reklamer.

Gunilla sa...

Fen, jovars :)

Det är alltid lite betänksamt att få ha roligt på handikappades bekostnad. Kommer i håg att många tyckte "en annan del av köping" i början var fel, men när man ser att dom själva gillar det då tycker dom flesta det är helt OK. Man skojar om blinda, rullstolsbundna, tjocka osv. utan betänkligheter.. lite dubbelmoral.

Gunilla sa...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1742097/nya-reklamfilmen-vacker-debatt-jag-tror-den-kan-gora-nagot-bra

..tillägg till filmerna, en artikel om filmerna !

fen sa...

Visst är det dubbelt(dubbelmoraligt), det är därför jag hamnade i känslan att jag inte vet vad jag ska känna inför reklamen. Kände att det var något hos mig själv jag behövde finna vad det var.

Tack för länken, jag kommer hit senare idag och klickar in mig på den. (måste vara lite flitig först, sen kan jag få läsa som bonus:)

Fläskdansen sa...

Åh jag älskar den där ICA-reklamen, den är SÅ BRA!!! Och ändå kanske det skulle behövas lite mer av "Ulf-mentalitet" gentemot praktikanter idag, för jag hör ofta talas om praktikanter som utnyttja som gratis arbetskraft å det grövsta.

Hoppas det går bra för båda dina praktikanter, och att du orkar med alla matlådor.

Själv skickar jag med matlådor till min dotter varje dag i skolan, har gjort så i snart två år nu. Men det beror på att jag inte vill att hon ska äta vad som helst, och så är vi ju "militanta lchf-are" som du kanske vet!

Kram!

Anonym sa...

Jamen Gunilla, du köper bara 3 burkar med soppa nu :))

Jag tycker det är ganska roligt att se reklamen eftersom jag har erfarenhet av just det handikappet på ett jobb jag hade.
Jag blev lite som han på reklamen och skulle visa, men den handikappade mannen blev arg på mig ibland, och tyckte liksom att jag var korkad..

Likaså har min dotter en arbetskamrat *en man med det handikappet på sitt jobb också, och han blir riktigt arg och skäller på övrig personal när de inte fattar vad han säger. "Vad dumma i huvet ni är", säger han.

Så skämtet kan handla om att det är Vi som är tröga som inte förstår just det handikappet :))
/carola

Gunilla sa...

F-dansen, ja killen som är med är från den numera rikskända Hudikrevyn, dom som satt upp "Elvis" som bla. har gått på cirkus i stockholm för utsålda hus.. :)

Oj då..matlådor varje dag...det var inte illa. Jag som ändå tycker dom har det bra som får skolmat, men det är väl olika på den kvaliteten har man förstått också!

Själv åker jag vissa mornar förbi ett fängelses kök, och det doftar alldeles underbart därifrån..dom är nog mer prioriterade än skolorna..

Gunilla sa...

Fen, you´re welcome !! :)

Anonym sa...

Verkar inte som min kommentar kommit med här eller så har du censurerat. Försöker igen, på ett ungefär:
Du följde väl Tofflan's cookalong igår? Nu förväntar jag mig att du kör Nillan's cookalong. Vi matkärringar måste dela med oss av våra erfarenheter.
ICA-reklamen är underbar!!!

Gunilla sa...

Carola, tack för sopptipset.. :D

Ja det är väl inte lätt att veta på vilken nivå en handikappad ligger, men så är det med personer utan diagnos också. Jag har lärt upp ett antal i mitt jobb under åren inför semestrar och så, det är STOR skillnad från person till person. Så, det gäller nog vid alla tillfällen att känna in var man har varandra :)

Kattlådan sa...

Jobbigt med matsäck! Fast jag är ju ingen matlagare heller...

Gunilla sa...

Tofflan, hehe.. igår kväll hade jag turen att svänga förbi min mamma och hämta en nygräddad lasange..tyckte det var att sjunka lite väl lågt för att göra en cookalong till :).. men ska fundera på det framöver :)

Gunilla sa...

Katten, äter hellre än lagar ! Men, ibland måste man bara.. :)

Anonym sa...

Jag tycker nog att vi ska dela med oss av våra storverk i köket! Seså, var lite resonabel nu! ;-)

Gunilla sa...

Tofflan, jo då, men igår hämtade jag en helt klar lasange hos mor, hade inget motiv till att dokumentera hämtmaten :)