onsdag 9 december 2009

vad tycker ni ?

Läser i Metro att en undersökning visar att ca var tredje inte ser fram emot julen, och i ärlighetens namn är jag inte förvånad. Visst minns man när man var liten, hur spännande det var med julen, och framför allt julafton. Man följde julkalendern, öppnade luckor.. Det var tecknat på tv, som inte var så ofta annars. Man fick på julafton dricka obegränsat med läsk (julmust). Jag hade mor och farföräldrar och övrigt släkt boende långt ifrån, dessa och en massa kusiner fick man träffa då. Sen kom TOMTEN !!! Jag var livrädd för honom i yngre år... eller, s.k skräckblandad förtjusning var det nog jag kände..



När alla klappar var uppackade och beskådade, fick vi öppna det minsta paketet, som alltid var typ en tändsticksask som var fint inslagen. Inuti asken låg en liten lapp, där min pappa hade ritat en teckning på nått som vi kände igen, tex radion i köket... det innebar att man gick till radion och därunder låg en ny lapp, och så där fick man leta tills man kom till sista anhalten. Då hade han knytit en snöre som man fick följa sista biten för att hitta julklappen, som oftast var något stort och otympligt :) Nån gång hände det att man var tvungen att gå ut, då kanske det stod en bob eller ett par nya skidor bakom huset. Han måste ha lagt ner en hel del tid på detta, men OJ så uppskattat det var av mig och min bror !







När man blev lite äldre så avtog spänningen med julen, och först när man fick barn och dom var så stora att dom börjde "tro på tomten", så tyckte man själv det var riktigt mysigt med julafton igen. Växelvis firande med mormormorfar/farmorfarfar, gjorde att det blev två julafton i rad t.o.m :)



Nu är tjejerna snart vuxna, och skall hinna med att vara en stund med pappa och en stund med mamma, på julafton. Visst är detta trevligt, men mest känns detta som ett stressmoment, speciellt för dom, som förväntas äta julmat på två ställen... så klart man skulle kunna ändra på detta, men så har det blivit.



Ett år åkte jag bort över jul, på kryssning, det var riktigt lugnt och skönt, ingen som behövde hålla på med mat och disk (jo personalen förstås :)) , bara slappa njuta och titta på folk. Nu kanske det låter konstigt med kryssning, men det liknade ingen annan kryssning man varit på, mest barnfamiljer och släktkonstellationer, det skulle jag gärna göra igen.





30 % ser inte fram emot julen

16 kommentarer:

Anonym sa...

Din barndoms jular verkade mysiga! Och vilken påhittig pappa!
Jag kan nog känna att julen är barnens högtid, men den har blivit så jämrans komersiell, allt handlar bara om att köpa, köpa, köpa klappar. Och det är det ju inte alla som kan... Det är väl få som har obegränsat med pengar...

Gunilla sa...

Tofflan, jo det hysteriska med julklappar ... det är trots allt skönt barnen är så stora så dom uppskattar att få en slant och handla själva på rean :) .. fast nått paket blir det väl också :)

Anonym sa...

Inga av "våra" barn är riktigt där i mognad än, tyvärr... Men det kommer förhoppningsvis. Får de pengar bränner de dem direkt - och inte alltid på bra grejor.

Kattlådan sa...

Tillhör de 30 procenten antar jag.

Wassen sa...

Om Julen tycker jag inte särskilt mycket. Men det kan vara behövligt att träffa stora delar av hela släkten på samma gång.
Men skönast är när man kommit hem på senkvällen, parkerat bilen och kommit in i det egna kället. Få titta in i kylskåpet och göra en nattmacka med "bästa pålägget" samt slå sej ner i soffan med en kopp te, och känna Julefriden.

Tack Nillan för tipset om din pappas bilder och snöre.

Och Du, "Tofflan", om barnen tillåts slösa bort sina pengar på onyttigheter, så gör dom nog en erfarenhet, som gör dem sparsammare i vuxen ålder (kanske ? )

Anonym sa...

Wassen: Man kan ju hoppas på det, för en dag finns ju varken mamma, pappa eller Tofflan kvar för att hjälpa dem... ;-)

Gunilla sa...

Tofflan, det där är förstås en avvägning, men, jag vet att mina älskar handla kläder, och är väl det jag skulle köpt, bättre dom får välja själva och jag slipper :)

Gunilla sa...

Katten, och nästan 100% tycker det är skönt när den är över :)

Gunilla sa...

Wassen, ja det är det som är grejen...man skulle kunna jämföra julen med ett träningspass, full fart och jobbigt, men skönt efterråt :)

Annapanna sa...

kryssningsiden är helt ok tycker jag... ;)

Anonym sa...

Ja det är ju onekligen roligare med pengar än mjuka paket! :D

Gunilla sa...

Anna, ja ingen dum idé ...

Gunilla sa...

Tofflan, joo visserligen blir dom glada om dom får kläder..men det gäller att köpa rätt :)

Anonym sa...

Kläder är jättesvårt att lyckas med, men jag har träffat rätt hittills. Vi får se hur det blir denna jul...
Kom på en mysig jultradition i min familj! Jag har sen jag var barn fått en julstrumpa på morgonen med småpaket. Erkänner att jag FORTFARANDE FÅR EN av mamma! (Jag är 47 år...)

Gunilla sa...

Tofflan, man ska inte bryta trevliga traditioner, gulligt med strumpan... nån sån har jag aldrig fått, men nått år "ett litet paket" på morronen för att stilla begäret :)

Kattlådan sa...

Räkna in mig i den kvoten! Helt klart. Trevlig helg!