fredag 19 februari 2010

Galna bilister !!!!



Nä nu är jag förbannad !! I morse när jag åkte mina 4 mil i yrsnö, så hann jag upp en långtradare som verkligen virvlade upp snö. Det var som att åka i sockervadd, direkt saktar man in så man har rejält avstånd, en tanke på att köra om finns inte. Döm om min förvåning när en bil susar upp vid min sida och bara FORTSÄTTER förbi långtradaren, han kan inte sett nått i det gryningsljuset o snödimman, för man såg mötande bilars lyktor jättesent. IDIOT säger jag !! Utsätter inte bara sig själv för fara utan många andra . .




En annan sak jag tänkt på är VARFÖR ligger så många bilar så NÄRA bakom? Det är förståeligt då det kanske är på gång med en omkörning om det verkar vara säkert, men detta gäller även krokiga småvägar där omkörning är direkt omöjligt !!


Det är livsfarligt nu på vintern, jag brukar pumpbromsa, och endel "fattar vinken" men inte alla. En kollega tipsade om att sätta på dimljusen, har inte testat det än men...



Ta det lugnt i trafiken !!!



14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jävla galning! Han/hon riskerade ju inte bara sitt eget liv utan även andras. Man önskar att Farbror Blå skulle stå och se detta och ta av vederbörande "lappen"!
Kör försiktigt nu!!!!!

Gunilla sa...

Tofflan, precis, det är det som är det retsamma, att hur försiktigt du än kör så är man "mitt i" när alla "bråttombilar" ska ut och dumköra...

Anonym sa...

Nu kunde jag visst skriva..Håller med din fullständigt. Det är livsfarligt att ge sig ut i trafiken, det finns dårar..Carola

Gunilla sa...

carola, ja och så många !!!

äntligen har det slutat snöa här iaf !!

Anonym sa...

Ja de spelar ju ingen roll hur duktiga bilförare du och jag är när det finns såna där galningar ute på våra vägar! :-(

Gunilla sa...

Tofflan, hmm nåja, jag vet inte om man är duktig.. :) ..men inte tar jag såna knäppa risker som vissa i trafiken gör :(

Anonym sa...

Vi kör väl bäst, du och jag, seså, inte vara blygsam nu! :D

Kattlådan sa...

Det är läskigt när de ligger "i rumpan" på bilen. Då bromsar jag också - oftast hajar de inget - eller vill inte haja iaf.

Gunilla sa...

Tofflan, jo med all rätt :)

Gunilla sa...

Katten, ska nog koppla en strålkastare och rikta bakåt så kanske dom håller avstånd !

Fläskdansen sa...

Ja jag håller med dig, folk är mycket dumdristiga och oförsiktiga i vintertrafiken.

I förrgår när jag åkte färdtjänsttaxi till sjukgymnastiken, hamnade vår lilla bil precis mit emellan två stora långtradare på E4-an. Det blev skitläbbigt, för som du skriver så låg bilarna tätt, tätt bakom oss och det blev ett sånt där "dragsug" mellan långtradarna...

"Hjälp, vi kommer att bli mosade!" skrek jag och taxichauffören såg lite blek ut han också, men allt gick ju bra som tur är.

Ibland tror jag att de som kör stora tradare gillar att skrämmas... Det är bara det att de gör det med även sitt eget liv som insats, såväl som andras.

Ha nu en fin helg! Kram!

Gunilla sa...

F-dansen, ja det känns som man är en tvål i en tvålkopp ibland !!

Kram o trevlig helg !

Annapanna sa...

Jag önskar du slapp vara ute alls på vintevägar.... Lova att fortsätta köra försiktigt <3 <3 <3

Gunilla sa...

Anna, om det vore så väl .. detsamma ;)