onsdag 5 maj 2010

Rätt eller fel ?



Jag har hört tidigare att vissa arbetsgivare vill införa totalt rökförbud på arbetsplatsen. I dag läste jag en artikel i aftonbladet om detta. Jag är naturligtvis inte en förespråkare för rökning, och har själv aldrig rökt. Är uppväxt med föräldrar som båda rökte när jag var liten, inne, i bilen .. ja, det fanns ingenstans det var rökförbud på den tiden. Det var naturligtvis inte bra, men att gå från det till att förbjuda folk att röka helt på arbetet tycker jag är väl tufft. Väljer en rökare att ta en rökpaus när vi andra tar våran fikarast så är det helt OK för mig. Dom motiverar det med att det är en hälsorisk...
.
Vad kommer härnäst ? Man får inte äta pommes, för då kan man bli tjock, och det är en hälsorisk. Man får inte ha högklackade skor på kontoret, risk för fall o benbrott, det är en hälsorisk.
.
Om dom nu skulle hävda att det är för omgivningens skull, att det faktiskt inte luktar så gott om kollegorna när dom tagit en rökpaus alt. risk för passiv rökning... så finns det fler saker som det kan regleras om. Finns det nåt värre än dessa som inte kan använda parfym på ett normalt sätt? som kommer inpyrda i sina dräkter, blandad med gammal o ny parfym, blää luktar INTE gott, och för att inte tala om att många inte ens tål det pga allergi.
Många tycker det luktar blahablaha av folk när dom ätit vitlök, ska det införas ett förbud att äta vitlök dag före arbete?
Vad tycker du? ska det vara totalt förbjudet att röka på arbetstid ?
.
Nu ska jag ta en dusch, och knalla hem till mamma, hon ska bjuda på lunch idag.
.
PS. Hon slutade röka för ett år sedan, 72 år gammal, efter att ha rökt hela sitt vuxna liv, det var strongt gjort av henne !

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kluven i frågan! Jag har själv rökt i 30 år, men slutade för 5 och ett halvt år sen och det är bland det bästa jag har gjort. NÄR jag hade slutat insåg jag hur mycket mer arbetstid jag fick - vi fick nämligen röka på arbetstid, men givetvis gå ut.

Om man röker på sina raster måste det vara upp till var och en, tycker jag. Förbud gör bara folk trilska och ilska. Men självklart måste rökarna visa hänsyn och inte röka nån annan "i ansiktet". Så tycker jag!

Hoppas lunchen var god! Min mamma slutade röka för 6 och ett halv år sen och hade då rökt i 50 bast. Rätt bra det med! :D

Anonym sa...

Jag har som synes vissa problem med att kommentera hos dig... Fast det gäller alla Blogger-bloggar :-(

Micael Rombin sa...

Det finns en bok som heter "Trygghetsnarkomanernas land", kommer inte ihåg författaren nu. Den tar just upp detta med absurda förbund som kommer till för att hindra folk att ta eget ansvar och tänka själv. Jag slutade röka för 10 år sen när min son skulle komma och det var mitt val, visst luktar det äckel när folk har rökt men det är deras val. Att minska folks möjlighet att själv ta beslut om sig och sin framtid är inte bra.

Daniel sa...

Äh alla få röka om dom vill, dom som inte röker tycker jag få ta pauser och tex dricka eller äta nån frukt

Jobbar som jobbcoachare. Skulle jag inte fa dra en stress-cigg nu som då efter att en kund har gått skulle jag bli galen.

Var å en med sitt. Men för den ciggtiden man e ute så tycker jag de övriga kan istället ha längre matpaus eller fikapaus, så kompenceras minuterna

Gunilla sa...

Tofflan, det finns vissa som både sitter och fikar och SEN går ut och röker... det är inte OK, men går dom medans vi andra tar på legala rast, då tycker jag det är helt OK.

Du o din mamma har också varit jätteduktiga som slutat !

Jag vet att blogger är seg ibland, man trycker på "publicera" sen ser det ut som inget händer, då trycker man igen...och vips..dubbelt :) ..jag tog bort din dublett :)

Gunilla sa...

Micael, då har vi precis samma uppfattning i frågan. Strongt av dig att bli rökfri när du skulle bli pappa, det var bra både för barnet och dig själv gissar jag :)

Gunilla sa...

Daniel, som sagt, jag håller helt och hållet med att var och en bestämmer själv hur man vill göra.
Folk bränner tid på mycket annat onödigt också, svallerprat och dylikt, DET sysslar inte du o jag med :))

Anonym sa...

Exakt! Om man har rast så har man och då måste man själv få bestämma vad man vill hinna med att göra då!

Ja rökstoppet är som sagt nåt av det bästa jag gjort, mamma också, tror jag. Din mamma var ju inte heller dålig!

Tack för att du tog bort alla dubletter, det var väl mer än en, tror jag...
/Otåliga Tofflan

Anonym sa...

Hej Nillan !

Rökare har jag ej så mycket till övers för. Inte snusare heller.

Rökande, blivande eller nyblivna mödrar, med en cigarett i näven får det att vända sig i magen på mej, jag måste titta åt ett annat håll.

Men ovillkorligt förbud är ändå inte rätt väg. Dock bör inte rökning tillåtas inom utrymmen som icke rökare måste vistas i.

Något som luktar ännu värre än rök i lokal, är när någon smiter ut och röker ute på vintern, och sedan kommer direkt in i värmen igen. Den vedervärdiga lukten är tortyr på de som inte röker.

Förlåt min skarpa inställning, "kära" rökare, men kom gärna med argument för rökning !

Ha en fin vårdag, rökare och icke rökare ;-) Wassen

Gunilla sa...

Tofflan, hehe, inga problem :)

ja ett rökstopp är ju toppen för hälsan, och även för plånboken !!

Gunilla sa...

Wassen, jag är med i din linje.. och att röka när man är gravid eller har barn i närheten går bort.

Men som sagt, i övrigt får folk göra som dom vill, visst kan rökdoft som smyger sig in via balkongdörren vara obehagligt..mina grannar röker på sina balkonger och det liksom suger sig in till mig.. det kan jag störa mig på.

Men i övrigt när folk går ut på anvisade platser, så får man stinka rök en stund, det står jag ut med. Men inne hos mig ska det inte lukta rök..

Ha en fin dag själv i vårsolen !

Anonym sa...

Jag köpte en ny madrass till dubbelsängen första rökfria månaden! Så mycket pengar hade jag över då...

Snus tycker jag bara är vidrigt och äckligt, ännu äckligare än rökning, nästan. Att stoppa nåt sånt skit under läppen övergår mitt förstånd... Men snusning drabbar ju inte omgivningen på samma sätt som rökning - och man BEHÖVER ju INTE pussa snusare om man inte vill! :D

Fenixmona sa...

Jag tycker att valfrihet är att föredra före diktatur...på alla områden! Kramiz

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja det börjar gå lite för långt inom vissa områden nu..
kramizz