tisdag 31 augusti 2010

Läser i aftonbladet en artikel om olika sovtyper, kan inte låta bli att skratta igenkännande.

Det finns i artikeln 5 olika sovtyper :

Snarkmaskinen

Symtom: Det finns inget ljud som stör så mycket och är så högt och irriterande som din partners snarkningar. Men att han/hon håller hela familjen vaken med snarkandet är inget denne vill kännas vid.

Lösning:
* Om det är möjligt, försök få din partner att sova på rygg. Det kan minska snarkandet.
* Få din partner att minska på alkohol innan läggdags. Att tänka på vikten är också ett sätt att förhindra snarkning.
* Om din partner har andningsuppehåll ska du kontakta läkare för att få snarkandet utrett. Han/hon kan lida av någon sömnsjukdom som exempelvis sömnapé.

TV-tittaren
Symtom: Din partner kan inte somna utan att tv:n är på. Ingen tv ingen sömn.

Lösning:
* Få din partner att pröva någon anna ljudmaskin som inte stör dig. Varför inte en iPod eller radio - med hörlurar.
* Det kan vara så att din partner vägrar sova med hörlurar av olika anledningar, i så fall kan ni prova att lyssna på avslappningsmusik, kanske ljudet av vågornas kluckande mot stranden. Vem vet, det kanske även kan verka sövande på dig?

Fläktsovaren

Symtom: Den här sömntypen behöver ljudet från en fläkt för att kunna somna. Gärna en med högt surrande och ännu bättre om den blåser er rakt i ansiktet.

Lösning:
* Välj en fläkt som inte låter så högt och som har inställningsbara nivåer.
* Ställ fläkten så långt bort ifrån dig du kan, på andra sidan sängen vid din partner. Då varken hör eller känner du fläktandet så tydligt.
* Om det är just ljudet som kommer från fläkten som din partner gärna somnar till, försöka att hitta ett likvärdigt ljud med lägre ljudnivå.

Skedsovaren

Symtom: Du vill ligga sked och vara riktigt nära men din partner vill ha stort utrymme i sängen. Det är inget personligt att han/hon inte vill ligga nära, bara en skillnad i vilken sovstil man föredrar. Men kroppskontakt, eller brist på det kan leda till misskommunikation. I värsta fall kan skedförespråkaren tro att den andra är arg och med sitt kroppspråk visar ovilja.

Lösning:
* Acceptera att ni har olika favoritsovstilar. Och att avståndet i sängen inte reflekterar din partners känslor för dig.
* Om du verkligen mår dåligt av att din partner inte vill sova nära dig så prata om det. Det är det enda sättet för dig att få reda på om bristen på kroppskontakt beror på din partners sömnpreferenser eller om det indikerar djupare problem i er relation.

Nattugglan eller morgonlärkan

Symtom: Du gillar atta vara uppe sent och ligga och dra dig på morgnarna medan din partner somnar i soffan till nio-nyheterna och kliver utan problem upp i gryningen. Eller vice versa.

Lösning:
* Om din partner är en nattuggla, låt en nattlampa vara på hela natten så att han eller hon lätt kan hitta till sängen utan att famla och ramla i mörkret och därmed väcka dig.
* Om din partner är en morgonlärka, sätt en dimmer på sovrumslampan så att det är ett lagom behgaligt ljus när han/hon stiger upp. Ett mjukt ljus som inte väcker sömntutan i onödan.


Källa: Revoloutionhealth



Det finns nog fler olikheter, såsom om man vill ha varmt eller kallt, om det ska vara mörkt eller ljust.

Själv kan jag härröra mig till no 1 o 2, vill gärna somna till Tv´n men "glömmer" ställa in timer, snarkar lite till o från efter behag....

Det ska enligt mig vara svalt och mörkt i sovrummet, då är jag nöjd. Har jag väl somnat sover jag som en stock, det är en tillgång har jag förstått :)
Hur sover du?


13 kommentarer:

maria sa...

Från att ha varit en "sover bäst utan att sova nära" har jag blivit en skedsovare som måste ha en tempurkudde när armen från en annan inte finns under nacken :-)

maria sa...

"en annan arm inte finns under nacken" glömde ju ett ord.

Tofflan sa...

Det ska vara mörkt och svalt i sovrummet! Men när jag sover ensam vill jag gärna somna till TV:n...

Gunilla sa...

Maria, tur det finns ersättning för saknade armar:)

Tempur är populärt hos många, jag provade ligga på en madrass, men jag gillade INTE konsistensen
(nej, jag åt inte..) men du förstår :)

Gunilla sa...

Tofflan, ja då är vi lika, mörkt och svalt. Tv är en bra insomnare, har svårt att tänka att kunna ha öronproppar med musik el. bok som föreslogs :)

Annapanna sa...

Ja, Tv-tittaren ÄR DU :)

Gunilla sa...

Anna, somna till TV med timer, och snooza med väckarklockan på morron, det är fiint de :)

Anonym sa...

Hej Nillan !

Du skriver att man ska försöka få snarkaren att sova på rygg, men det är väl då som tungan verkligen glider ner i halsen, eller ... ?
Min kära har nästan helt fått mej att sluta snarka genom att putta på mej tills jag vänt mej på sida. Det har nu blivit en sån vana att jag nästan aldrig sover på rygg, och nästan aldrig snarkar.

De festa sängar är för breda, ofta 1,80. I en sådan säng blir det både kallt och ensamt. Vi har en säng på bara 1,40 med hel dyna och ett extra brett täcke. I den kan man tilfälligt sova utan att känna sin partner, men när man vaknar ligger man tillsammans igen. Praktiskt när man somnat oense, för då har man oftast glömt varför man var oense eller tycker att det var en bagatell.... ;-)

Ha en god morgon i morgon ! Wassen

Kattlådan sa...

Håller med Wassen, vi snarkare ska helst sova på mage och sida, men det är ju inte lika skönt! :)

Mörkt och tyst är mina krav.

Gunilla sa...

Wassen, det är inte "mina tips" som är från aftonbladet, och jag håller med dig där!! rygg är väl då man snarkar mest..

Jag tycker också mindre säng med hel bädd är bäst :)

Gunilla sa...

Katten, ja jag föredrar nog sidan.. sällan jag somnar på ryggen:)

Anonym sa...

Reagerar oxå på ryggläget. Det är ju då man snarkar som mest tycker jag. Vaknar ibland av mina egna snarkningar, oftast då jag är förkyld eller väldigt trött. Brukar försöka rulla över på sidan då.
Annars vill jag ha svalt som du.

Gunilla sa...

Pingolina, ja jag vet inte vad dom fått det där med ryggläge ifrån, men vi snarkar väl vidare lite lätt på sidan iaf :))