fredag 29 april 2011

Boksläppardags !!

Hörde på radion i morse, och läste på aftonbladet.se att Patrik Sjöberg släppt en bok, som innehåller avslöjaden om att han blivit sexuellt utnyttjad av sin numera avlidne tränare o styvpappa.

Jag har väl inte haft dom mest positiva tankarna om Patrik tidigare, men sånt här ska inte få drabba någon. Tyvärr törs oftast inte barn/ungdomar anmäla, utan får bära det här hemska inom sig och bearbeta det själv. Rent förskräckligt.



- bild från aftonbladet...







Jag kommer nog inte att läsa boken, men jag hoppas den och Patriks uttalanden kan få barn/ungdomar att våga berätta för sin föräldrar om dom blir utsatta för dylikt.

Läs gärna mer på aftonbladet

o o o o o o o




Nu över till ett mycket trevligare boksläpp ! Min bloggvän Maria Engelwinge har fått sin debutroman upptryckt, det släpps i handel i början på maj. Hon har på sin blogg lagt utdrag ur boken, och jag tycker den verkar ha ett spännande innehåll.


Det måste vara en oerhörd känsla att stå med sin debutroman i sin hand, lite grann som att få barn kanske ?? Vet inte ... men vet ni vad ?? Den 2 maj kommer Maria att gästblogga hos mig, då måste ni titta in och läsa. Då kanske vi får svar på "hur det känns" !!





o o o o o o


23 kommentarer:

Sladdertackan sa...

Jag tittade på Debattprogrammet i TV i går kväll där Patrik deltog per telefon. Jag måste säga att han gjorde ett stort intryck på mig med sin saklighet och hur han betonade att idrottsrörelsen och alla andra föreningar där barn samlas måste bli bättre på att upptäcka pedofiler. Det är ju där barn samlas dit pedofiler dras. Som det är i dag kan i stort sett vem som helst blir ledare.

Anonym sa...

Jag har inte läst eller sett nåt om PS, bara hört talas om det och kanske sett nåt på nån blogg. Men det är väl bra att detta uppmärksammas. Trist bara att det tog så många år innan det kom fram. Och att det kommer fram i en bok. Man får verkligen hoppas att det inte är ett försäljningstrick.

Din kompis bok ska jag nog sätta upp på min "önskelista" - eller hon kanske vill ha den recenserad på en blogg nära dig genom att skicka ett recensionsexemplar?? ;-) Ska bli spännande att läsa när hon gästbloggar hos dig. Jag har själv haft funderingar på gästskribenter!

Ha en fin sista april, som vi säger här i stan, inte Valborg, alltså! :D

Anonym sa...

Hmmmm.... din länk till Marias blogg gick till ett inlägg om en ANNAN bok än den hennes egen...

Gunilla sa...

Tofflan, hoppsan, måste stått på ett inlägg, här är till hennes blogg http://blogg.passagen.se/mariaengelwinge/

Det finns klipp lite här och där om du vill ha smakprov, du får leta lite :)

Jag PS story är obehaglig, hoppas han kanske får något utsatt barn att våga berätta för att få ett stopp på eländet !

Gunilla sa...

Sladdertackan, det hörde jag inte, men jag hörde ett radioinslag, tufft att gå ut med det men viktigt !!

Ylva sa...

Jag har inte heller varit så impad av Sjöberg och hans knarkande, men som sagt; utnyttjad behöver han ju inte bli. Jag har läst på flera ställen att det ofta inte kommer fram för att barnet känner skuld. Jag tror också att det ofta inte kommer fram för att barnet skäms över det pinsamma med sex, man pratar ju liksom inte om man haft det ofrivilligt.

Gunilla sa...

Ylva, precis det är väl en känslig fråga självklart, och därför vågar väl många inget säga. Hur det är i detta fall vet jag inte, men hot från pedofiler kan nog också påverka att man inte törs berätta

Anonym sa...

Många bär på historier som man inte har en aning om. Patrik har ju varit lite av det "svarta fåret", kanske finns det en förklaring till varför vissa beter sig lite märkligt. Håller med dig G - ingen ska behöva vara med om sådant här. F ö ser jag fram emot gästbloggandet. /cathrin

Gunilla sa...

Cathrin, precis, det kan säkert ha samband, att han blivit kaxig på ett jobbigt sätt, klart man känner empati för dom som blir utsatta!

Ja, det blir första gången jag har en gästbloggare, det blir spännande !!

Anonym sa...

ja det är jobbigt att som ungdom lägga skullden på sig själv även om det bara är en engångsföreteelse
kram

Fenixmonas sa...

Jag tror att det dessvärre är vanligare än vi kan föreställa oss, att barn utnyttjas...Starkt att berätta om det!
måste vara helt underbart stärkande att stå där med sin debutroman! Ska bli spännande att se vad hon skriver hos dig! Kramiz

Gunilla sa...

Kloppan, tyvärr var det många gånger det hände... vissa saker riktigt obehagliga.

Gunilla sa...

Fenixmonas, jag tyvärr är det nog så här i världen !!

Ja, den boken, hoppas vi innehåller lite trevligare saker, även om det nog händer både det ena och det andra så är det ingen självbiografi (tror jag :)

Stattinskan sa...

Jag tycker att det är bra att han berättade. Det kkan ju också förklara hans sätt att leva ...

Gunilla sa...

Stattinska, ja bättre sent än aldrig, för hans egen skull, känns nog liite som en upprättelse på nått vis..

Josef Boberg sa...

Att det blir så här ännavänt - med en del vuxnas sjuka förhållingssätt till barns sexualitet - kan nog väldigt mycket ha med att göra hur vuxna "felfostrar" barn redan i blöjåldern - är jag rätt säker på.

kattlådan sa...

Den som intervjuade Sjöberg frågade om han inte tyckte att det var fel att komma med boken nu efter Nousiainens död, när han inte kunde försvara sig. Då svarade Sjöberg att han inte ansåg det eftersom Nousiainen inte hade brytt sig om hans rättigheter när han var liten och inte kunde försvara sig. Det tycker jag var bra sagt.

Gunilla sa...

Josef, har aldrig tänkt så.. kan väl inte va så ??

Gunilla sa...

katten, tycker patrik har all rätt att berätta- gubben ska väl vara glad att han inte gjorde det när han levde..liksom

Josef Boberg sa...

"Josef, har aldrig tänkt så.. kan väl inte va så ??"

Jo... - Gunilla - tyvärr tyvärr... :cry:

Gunilla sa...

Josef, försöker hitta det du länkar till, men med dåligt resultat!

Josef Boberg sa...

Thats life...

Gunilla sa...

OK, kan liksom inte tänka vari kopplingen ligger ..