torsdag 21 april 2011

Ny lag på gång !




Läser idag på aftonbladet att man i Sala har infört ett förbud för tiggeri. Det innebär att ingen får spela musik och ha en låda att kasta slantar, eller sitta med en skylt och be om pengar eller annat.





- vi äro musikanter....


Jag är lite kluven till vad jag tycker om detta. För mig är det inget problem, jag får inte dåligt samvete av att passera nån som sitter med en skylt. Jag har heller inget emot att folk som kan spela gör det, och har vikt upp gitarrfodralet för att kunna få ett bidrag.


Jag tycker det oftast är trevligt med musiken. Tilläggas skall dock att det finns dom som står och tror att dom kan spela, det låter inte lika trevligt !!


Jag kan dock förstå att i större städer där det finns mycket av dessa båda saker, inte är lika trivsamt. Även tiggeri där dom "hoppar på" en och ska samla inte pengar till nån dom vill visa bild på i album, tycker jag inte om.


Och så fall borde man även förbjuda dessa jobbiga telefonförsäljare som står och blockerar ingångar till varuhus och knappt låter en passera om man inte visar väldigt tydligt att man inte är intresserad...





Som vanligt är jag intresserad av vad ni tycker? Ska dessa förbjudas ?


20 kommentarer:

Anonym sa...

Spela musik eller uppträda med tillstånd är väl fortfarande tillåtet, gissar jag, så ansökar man om det kanske Salaborna fortfarande får höra musik. Men jag kan bli galen på telefonförsäljare och såna med bössor som tigger pengar på stan med ett mycket aggressivt sätt. Då får man inte lust att skänka en spänn, liksom...

Gunilla sa...

Tofflan, aha, då fattar jag, trodde det skulle förbjudas..

Ja dom som tränger sig på är helt oacceptarbla, blää

Anonym sa...

Gillar inte när det står tiggare utanför ex.vis en köpgalleria eller vid systembolaget, känns så uträknat. Annars kan jag njuta av musikspel och dans. Såg en som var som en Michael Jacksonkopia,han var riktigt skicklig, då får han gärna en slant, varför inte.
Tel.försäljare är ett kapitel för sig, vilket trist jobb det måste vara, men tydligen får dom hålla på. Konstigt.tod

Anonym sa...

Jag bor i Gbg där det blir allt fler som tigger. Ibland vet jag inte om jag ska tycka synd om dem eller om det är någon slags bluff bakom. Känns inte bra med en lag som förbjuder men det är väl inte direkt något trevligt inslag i gatubilden. Jag tycker att människor ska få sin brödföda på annat sätt än att tigga. Gatumusikanter som verkligen kan spela kan vara ett trevligt inslag. Glad påsk på dig! /cathrin

Gunilla sa...

TOD, ja dom står ju tex vid bolaget för att folk ska ha dåligt samvete, men av nån anledning får jag faktiskt inte det, jag bara iggar !!

Gunilla sa...

Cathrin, hörde talas om att det i USA fanns folk som försörjde sig med att klä sig lodigt och sätta sig några timmar här o där. Sen gick dom bakom hörnet och tog bilen hem !!

Här i Avesta har jag nog aldrig sett nån "tigga" på det där viset, det är nog mest ett storstadsproblem... kan bero på att det inte finns så många att tigga av ! Däremot rätt välklädda som vill visa kort på fattiga, som dom samlar pengar till, det tror jag nog är bluff o båg iaf!

Ylva sa...

Jag har heller inga problem i vår lilla stad, men i Göteborg och Stockholm kan man bli tokig på mobilsäljare och såna som kastar gratistidningar man inte vill ha på en.

Herta sa...

Härligt med ungdomar( mest) som förgyller gatulivet. När vi var i storstan förra helgen fick vi lyssna till kunniga musiker lite här och var. Detta tillsammans med den sommarvärme som mötte oss förgyllde verkligen vår dag.

Maria E. sa...

Aggressiva tiggare och försäljare är verkligen hemskt. Jag kan på ett sätt förstå att man kan kasta sig på folk om man är i desperat nöd. Däremot har jag svårt att förstå otrevliga teleförsäljare. Varför liksom? Säljer de bättre när de är snäsiga och antyder att man är en dålig förälder/medmänniska//inte bryr sig om miljön och djuren? Jag känner absolut ingen lust att ge en spänn eller köpa något när folk ringer upp mig och kastar skit på mig. Men sedan jag skaffade hemligt nummer slipper jag dem. Skönt!
Fin påsk:)

Fenixmonas sa...

Ja, att sitta och tigga tycker jag ska förbjudas! Musiken däremot kan vara ett trevligt inslag i gatubilden! Kramiz

Gunilla sa...

Ylva, nä det skiljer nog rätt mychet beroende på stadens storlek...Sala är litet och har ett par dragspelare som kommungubben tröttnat på tydligen :(

Gunilla sa...

Herta, precis jag njuter också av det. Viktigare saker borde avhandlas på kommun..

Gunilla sa...

Maria E, ja usch bara obehagligt ! inte handlar vi av dom inte !

Gunilla sa...

Fenixmonas, ja musiken vill vi verkligen ha kvar. Det roliga är att man får vara påskkärring, så jag tänker föreslå dragspelarna att klä ut sig till påskkärringar året om och ge adressen till kommunpolitikerna :)

Stattinskan sa...

Jag tycker nog att gatumusikanterna är ett trevligt inslag. Däremot har jag svårt för människor som står utanför affärer och tigger. Jag har så svårt att säga nej, så därför har jag aldrig kontanter i börsen - jag skulle bli ruinerad.
I Malmö finns det väldigt många tiggare

Annapanna sa...

Eftersom påskkärringar var undantagna regeln ska jag själv klä ut mig till påskkärring och gå runt till alla kommunpolitiker och tigga vid dörren - sen skänka pengarna till salas hemlösa.

Hoppas de fortsätter spela dragspel :)

Gunilla sa...

Stattin, ja jag förstår det, ni tillhör klientelet storstad!

Gunilla sa...

Anna, det gör du rätt !!

kattlådan sa...

Jag gillar inte aggresiva tiggare på tunnelbanan och blir nästan arg på dem som ger pengar eftersom det uppmuntrar beteendet. Jag brukar hävda att vi har ett socialt skyddsnät som ska göra tiggeri obehövligt men jag måste medge att jag inte har koll på hur det fungerar för de litauiska gästerna som sysslar med detta. De svenska knarkarna omfattas dock av systemet men de klarar inte av kraven. Jag vill inte bidra till deras droger. Jag har för mig att tele3-säljarna i gallerior mm har fått viten för att de hoppar på folk men minns inte detaljerna. Mot telefonsäljare finns alltid NIX det är jättebra. Oj vad mycket jag tyckte om detta ämne - haha.

Gunilla sa...

Katten, jag håller med dig i största mån, att hoppa på folk är FEL. Det gör mig inget om dom sitter och är tysta, jag har inga problem att gå förbi. Gatumusik är bara trevligt, slänger gärna nån krona till dom. Värst är dessa telebolag som står och är oförskämda åt folk, först lockar dom vänligt " vill bara visa vad vi kan erbjuda... " sen blir dom aptjurigt om man inte är intresserad, hädanefter stannar jag aldrig vid dom !