söndag 8 november 2009

Bilblogg . . .

Jaha, då är det söndag eftermiddag och baksmällan efter gårdagen börjar så smått lägga sig. Baksmälla i form av OMBESIKTNING!!! Ja inte av mig, utan bilskrället.


Det som retar mig mest är att en sak borde jag fattat vi skulle få ombesiktning på, men jag hade inte en tanke på det förrän vi satt vid besiktningen och väntade. En skärm som visar vilka bilar som skall göra sig beredda att åka fram, varvar den informationen med lite generell info, som typ "plocka fram varningstriangeln" ... " se till att alla dörrar är upplåsta" ...gah.. precis då går det upp för mig att vi inte kan öppna en av bakdörrarna... nån fjäder under låsknappen gav med sig för nån vecka sen.. Vi studsar ur bilen och Je börjar febrilt pillra och försöka få upp knappen och därmed öppna dörren..men, i samma veva lyser vårat registreringnummer på skärmen så det är bara att köra in.


Fick samma besiktningskvinna som i fjol, trevligt att det inte bara är gubbar på dom tjänsterna... men hon var lite svårtflörtad, fast jag försökte ställa mig FÖR den bakdörren och prata om vädret och säga att vi kvinnor måste hålla ihop osv, osv .. så knuffa hon undan mig och upptäckte fadäsen...


Även om jag inte är säker på att uttrycket "tur i oturen" passar in här, så var det nästan ingen effekt på bromsen på ett av bakhjulen.. alltså ännu en sak som måste åtgärdas, så det hade blivit återbesök i vilket fall som helst !





Det var äldsta dottern första upplevelse av att besikta bilen, och jag vet inte om det var en positiv upplevelse. Det var iaf första gången vi är tvungna att göra en ombesiktning av bilen, men det skall nog fixa sig det här också :)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Trist, men va 17, samtidigt lite bra. Jag tänker mest på bromsen som inte tar... Men det är väl skit när man vet grejor som man borde ha fixat till innan...

fen sa...

Jo, som tofflan säger... man får se det som bra, det är ju främst till för er säkerhet. Det är lätt att skjuta saker på framtiden annars, men nu har ni fått hjälp att få tummen ur.

Wassen sa...

Bilprovningen är bra för livet, men inte bra för plånboken ;-)

Gunilla sa...

Tofflan, ja jag ser positivt på att bromsproblem upptäcks...absolut

Gunilla sa...

Fen, absoluuut.. var lite frustrerande att man inte insett problemet med dörren ..men man kan inte vara geni jämt :=

Gunilla sa...

Wassen, precis...det är bara att tacka och betala och se glad ut :)

Carola sa...

Ja kvinnliga besiktningar är svårflörtade :) De ska liksom bevisa att de kan sin sak.

Jobbig att besikta bilen jag vet. En gång fick jag körförbud och dottern börja gråta, då fick vi lova att iaf ta bilen hem.

fen sa...

Precis, även genier måste vila hjärnan :)

Men en bildörr som inte går att öppna känns ganska viktigt att åtgärda ändå.. inte viktigare än bromsar, men i kombination med dåliga bromsar känns en låst dörr som något som kan vara en livsavgörande sak.

En släkting var chef på en besiktningsstation där jag beställt tid (jag var runt 21 år då). När jag kom dit så pratade jag med honom och han sa till mig "jag lovar, jag ska fixa fram en bra gubbe till dig, han som är mest noggrann och nitisk". Eeeeh, vad dum du är, sa jag.
Nej, jag är mån om din säkerhet, sa han då.
- Den grejen hade inte slagit min 21åriga hjärna innan att det var därför man besiktigade bilar :)

Gunilla sa...

Carola, oj, ja det måste kännas det att få "gå" därifrån :) Tur att dottern räddade upp situationen. (och hoppas hon inte fick några men av upplevelsen)

Gunilla sa...

Fen, jag håller med, självklart skall dörren gå att öppna. Jag fattar inte att jag inte kopplade förrän då ... men som sakt, även solen går i moln ibland :)

Absolut så är besiktningen viktigt, för våran och våra medtrafikanters säkerhet.

Det är bara så skönt när man kan glida därifrån "vi ses nästa år" :)